Pető, IldikóAndorkó, Nóra2014-04-242014-04-242014-04-242014-04-24http://hdl.handle.net/2437/190408A fogyatékos tanulók integrált vagy speciális keretek között történő oktatásának és nevelésének tapasztalatai jelentős teret kaptak az elmúlt időszak szakmai diskurzusa-iban. Több kutatási eredmény is rámutatott arra, hogy habár igyekeznek minél több gye-reket integrálni a hagyományos oktatási rendszerbe, ez nem mindig lehetséges, mivel vannak olyanok, akiknek csak szegregált intézményben van lehetőségük teljesíteni tan-kötelezettségüket. A vizsgálatunk témája a pedagógusok integrációról/inklúzióról, fo-gyatékosságról, fogyatékos tanítványaikról való szemlélete. A vizsgálat alapkérdései közé tartozik az, hogy a pedagógusok milyen típusú fogyatékos gyerekkel, tanulóval dolgoznának szívesebben, s kiknek az oktatását, nevelését tartják a legnehezebbnek. Vizsgálatunk során kvantitatív elemzést végeztünk, eszközünk egy saját készíté-sű kérdőív volt, amelynek elkészítéséhez alapul vettük az angolszász területről származó SACIE és TEIP skálát, amelyet már más országokban is alkalmaztak, és amellyel hazánkban is végeztek kutatásokat. A kérdőívünk 24 kérdést tartalmaz, melyet különbö-ző intézménytípusokban dolgozó óvónők, tanítók, tanárok, gyógypedagógusok és fej-lesztőpedagógusok töltöttek ki. Az elemzés során többek között arra kerestük a választ, hogy milyen tényezők mentén lehet elkülöníteni leginkább a pedagógusok csoportjai a sajátos nevelési igényű tanulókhoz való viszony tekintetében. Kulcszavak: pedagógus, fogyatékos tanuló, integráció, attitűd75hupedagógusfogyatékos tanulóintegrációattitűdPedagógusok fogyatékossággal, fogyatékos tanulókkal kapcsolatos attitűdjének vizsgálata Hajdú- Bihar megyébenszakdolgozat