Balázs, SzilárdReuter, RichárdBodor, FerencFink, NándorKorondi, Peter2023-02-202023-02-202022-12-31Recent Innovations in Mechatronics, Vol. 9 No. 1 (2022) , 1-8https://hdl.handle.net/2437/345959A cikk célja kettős. Egyrészt ismerteti, hogy miként lehet bevezetni a mechatronika oktatásba a csúszómód-szabályozás elméletét, másrészt egy egyszerű internetes szervohajtás kapcsán bemutatja, hogy a csúszómód-szabályozók egyik legfontosabb tulajdonságának, nevezetesen a robusztusságnak milyen korlátai lehetnek egy gyakorlati alkalmazásban. A klasszikus csúszómód-szabályozás esetén a szabályozás kezdetén általában jelentkezik egy ún. elérési fázis, amikor még nem alakul ki a csúszómód, így ebben a fázisban nem tapasztalható a robusztusság. A cikk egyik legfontosabb újdonsága, hogy módszereket vezet be az elérési fázis hatásának visszaszorítására és a bemutatott módszereket kísérletileg összehasonlítja a robusztusság szempontjából.A cikk célja kettős. Egyrészt ismerteti, hogy miként lehet bevezetni a mechatronika oktatásba a csúszómód-szabályozás elméletét, másrészt egy egyszerű internetes szervohajtás kapcsán bemutatja, hogy a csúszómód-szabályozók egyik legfontosabb tulajdonságának, nevezetesen a robusztusságnak milyen korlátai lehetnek egy gyakorlati alkalmazásban. A klasszikus csúszómód-szabályozás esetén a szabályozás kezdetén általában jelentkezik egy ún. elérési fázis, amikor még nem alakul ki a csúszómód, így ebben a fázisban nem tapasztalható a robusztusság. A cikk egyik legfontosabb újdonsága, hogy módszereket vezet be az elérési fázis hatásának visszaszorítására és a bemutatott módszereket kísérletileg összehasonlítja a robusztusság szempontjából.application/pdfcsúszómód-szabályozáselérési fázisrobusztusságmechatronika oktatáscsúszómód-szabályozáselérési fázisrobusztusságmechatronika oktatásCsúszómód szabályozási algoritmusok robusztusságának összehasonlítása egy internetes szervohajtás kapcsánfolyóiratcikkOpen Accessby the authorshttps://doi.org/10.17667/riim.2022.1/2.Recent Innovations in Mechatronics192064-9622