Csók, CintiaHarsányi, Gabriella2024-06-202024-06-202024-04-14https://hdl.handle.net/2437/374151A gyermekvédelmi gondoskodásban nevelkedő gyermekek és fiatalok helyzete a hazai és nemzetközi diskurzusok visszatérő eleme. Kutatásunk középpontjában a lakásotthoni elhelyezés és a nevelőszülői ellátás összehasonlító vizsgálata áll. Fő kutatási kérdésünk, hogy milyen különbségek mutatkoznak a gyermekvédelmi szakellátás rendszerébe való bekerülés okai között, valamint hogyan jellemezhető a vér szerinti szülőkkel való kapcsolattartás, az iskolai pályafutás (pedagógusok, kortársak szerepe) és az utógondozás gyakorlata a lakásotthoni nevelők és a nevelőszülők perspektívájából. Tovább cél, hogy feltárjuk a gyermekvédelmi szereplők közötti együttműködés jellemző vonásait. A kutatás célcsoportja a Hajdúnánás területén dolgozó lakásotthoni nevelők és nevelőszülők (N=10), akiket hólabda mintavétel útján értünk el. A félig strukturált interjús kutatás egyik fontos megállapítása, hogy az iskolaigazgatókkal, pedagógusokkal és iskolatársakkal kialakított kapcsolatokban éles eltérések fedezhetőek fel a két ellátási forma között, miközben a gyakrabban észlelt iskolai problémák tekintetében is markáns eltérések mutatkoznak. Kutatásunk gyakorlati haszna, hogy árnyaltabb képet tudunk alkotni a lakásotthoni nevelők és a nevelőszülők által észlelt kihívásokról, továbbá a gyermekvédelmi szakemberek nevelési gyakorlatait és tapasztalatait is mélyebben megismerjük.33hugyermekvédelemlakásotthoni nevelőnevelőszülőlakásotthoni ellátásnevelőszülői ellátásA gyermekvédelmi gondoskodásban nevelkedő gyermekek kapcsolati beágyazottsága a nevelők és nevelőszülők értelmezésébenNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.