Szilágyi, BarnabásHódiné Szabó, Szilvia Judit2024-06-172024-06-172024-04-06https://hdl.handle.net/2437/372880A szakdolgozat célja az oktatásban alkalmazott preventív szűrővizsgálatok áttekintése volt, kiemelve fontosságukat és hatékonyságukat az oktatási rendszerben. Rámutattunk a korai intervenció és fejlesztés jelentőségére, valamint az iskolaérettség kérdéseire. Az elvégzett vizsgálatok eredményei alapján felállított hipotézisek megerősítették, hogy a tanulók sokszor elmaradnak az elvárásoktól az iskolakezdéskor. A tanulási nehézségek korai azonosítása és a differenciált oktatás fontos a sikeres fejlődéshez. Bemutattuk gyakorlati keretek között a preventív szűrés lebonyolítását, értéékelését. Ez a szűrés nagyban rávilágít az osztályban tanító pedagógusoknak, arra, hogy a tanulók milyen részképességlemaradással érkeznek az első osztályba. Az iskola előkészítő osztályok bevezetése segíthetne a gyerekeknek az iskolai környezethez való fokozatos alkalmazkodásban és a tanulási készségeik fejlesztésében. Fontos, hogy további kutatások és fejlesztések történjenek a szűrőprogramok terén az optimális eredmények elérése érdekében.56hupreventív szűréskorai intervencióiskolaérettségPreventív részképesség szűrés elméleti és gyakorlati megközelítéseNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.