Mező, KatalinNagyné Ambrus, Györgyi Ilona2025-06-112025-06-112025https://hdl.handle.net/2437/391271A szakdolgozat középpontjában a fejlesztőpedagógus hátránycsökkentő szerepe áll, a 3-8 éves korú gyermekekre fókuszálva. Szakirodalmakból és különböző tanulmányokból tudjuk, hogy a hátránycsökkentés ebben a korban alapvetően meghatározza a gyermek fejlődését, a társadalmi beilleszkedését és az iskolai teljesítményét. Mivel az alapvető kognitív, motoros, szociális, érzelmi készségeik ebben a korban formálódnak, fejlődnek. A dolgozatban különböző Magyarországon alkalmazható programokat, jó gyakorlatokat, pedagógiai eljárásokat, módszereket olvashatunk, valamint fontos volt bizonyos fogalmak tisztázása, meghatározása. A gyermekek hátránycsökkentésében, hátránykompenzálásában, esélynövelésében és az esélyegyenlőség biztosításában különböző intézményekben dolgozó fejlesztőpedagógusok nyújtanak segítséget. A dolgozat célja megismerni a fejlesztőpedagógusok szerepét a hátránycsökkentésben. Ezért a kutatást Debreceni és Tiszaszőlősi óvodában, pedagógiai szakszolgálatnál és általános iskola 1-2. osztályban végeztük, hogy az ott dolgozó fejlesztőpedagógusok munkáját közelebbről megismerjük. 11 interjú készült, amelyben a fejlesztő munkájukról kapunk képet. Mióta fejlesztenek, milyen időközönként, mennyiszer, hány gyermekekkel, milyen korosztállyal foglalkoznak, hogyan kerülnek ide a gyermekek. Milyen területeket fejlesztenek, milyen fejlesztő programot, pedagógiai módszereket, eljárásokat, mérőeszközöket, fejlesztőeszközöket alkalmaznak. Hogyan dokumentálják a munkájukat? Hogyan tartják a kapcsolatot a szülőkkel?58huhátránycsökkentéshátránykompenzációfejlesztőpedagógusA fejlesztőpedagógus szerepe a hátránycsökkentésbenNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.