Papp-Bata, ÁgnesSzakály, Zoltán2021-08-042021-08-042021-07-31Tejgazdaság - Hungarian Dairy Journal, Évf. 78 szám 1-2 (2021): Tejgazdaság , 19-271219-3224https://hdl.handle.net/2437/320963The scientifically proven relationship between diet and health along with the continuously growing health consciousness of customers resulted in a fundamental change in social values and led to a pronounced demand for foods that support health and wellness. Probiotic products, especially dairy products containing active cultures represent a strongly growing area within the functional foods market. Although mankind recognized the importance of fermented dairy products in a healthy diet thousands of years ago, scientifically based modern methods of altering the bacterial composition of the gut flora have only evolved in recent decades. The reinforcement of commensal microflora with probiotics plays a key role in the balanced immune functions, increases the resistance against pathogens, improves the functions of digestive system and potentially facilitates the removal of carcinogens from the intestinal system. Consumer demand for probiotic products is growing strongly; while their global sales in 2010 were $21.6 billion, it rose to $49.4 billion by 2018. Nowadays, probiotic yoghurts account for 75% of global probiotic trade, other probiotic food products accounts for 16% and probiotic drugs accounts for 9%. However, based on current trends, the role of pharmaceutical products will gradually increase in the future, presumably at the expense of traditional probiotic dairy products. Furthermore, given that the elderly population is likely to be one of the most significant consumer groups in the probiotic trade in the Western and Far Eastern markets in the next 10-15 years, it may be necessary to re-design the innovation and product development strategy accordingly. Appropriate marketing strategy and communication also play a key role in ensuring the market success of probiotic dairy products in the future. Reliable and credible information play an important role in developing personal motivations, health-conscious lifestyle and positive consumer attitude toward probiotic food products. JEL codes: D83, I10, L66Az étrend és egészség közötti kapcsolat tudományos igazolása, valamint az egészségtudatos döntéseket hozó fogyasztók egyre növekvő aránya társadalmi értékváltáshoz és az egészségvédő élelmiszerek iránti fokozott fogyasztói igényhez vezetett. A probiotikus termékek, különösen az aktív kultúrákat tartalmazó tejtermékek erőteljesen növekvő szegmenst képviselnek a funkcionális élelmiszerek piacán. Habár az emberiség már évezredekkel ezelőtt felismerte a fermentált tejtermékek jelentőségét az egészséges táplálkozásban, a bélflóra baktérium összetételének megváltoztatásának a tudományos alapokon nyugvó modern módszerei csak az elmúlt évtizedekben fejlődtek ki. A bélflóra probiotikumokkal történő megerősítése kulcsfontosságú szerepet játszik a kiegyensúlyozott immunfunkciókban, növeli a kórokozókkal szembeni ellenállást, javítja az emésztőrendszer funkcióit és potenciálisan elősegíti a rákkeltő anyagok eltávolítását a tápcsatornából. A probiotikus termékek iránti fogyasztói kereslet nagymértékű növekedést mutat, míg 2010-ben a világpiaci értékesítésük 21,6 milliárd USD volt, 2018-ra 49,4 milliárd USD-ra nőtt. A probiotikumok globális kereskedelmének 75%-át a probiotikus joghurtok, 16%-át az egyéb élelmiszeripari probiotikus termékek és 9%-át a probiotikus gyógyszerek teszik ki, azonban a jelenlegi trendek alapján a gyógyszeripari termékek szerepe fokozatosan növekedni fog a jövőben, vélhetően a hagyományos probiotikus tejtermékek rovására. Továbbá tekintettel arra, hogy 10-15 év múlva az időskorú lakosság vélhetően az egyik legjelentősebb fogyasztói tényezőnek fog számítani a nyugati és távol-keleti piacokon a probiotikum kereskedelmében, ennek megfelelően szükségessé válhat átalakítani és újrapozícionálni az innovációs és termékfejlesztési stratégiát is. A probiotikus tejtermékek piaci sikerének biztosításában és jövőbeni további növelésében a megfelelő marketingstratégiának és -kommunikációnak is kulcsszerepe van. A személyes motivációk, az egészségtudatos életmód és a bizalomteljes fogyasztói attitűd kialakításában fontos szerepe van a megbízható és hiteles tájékoztatásnak. JEL-kódok: D83, I10, L66application/pdfprobiotikumoktejtermékekfunkcionális élelmiszerekélelmiszerfejlesztésélelmiszer-marketingprobioticsdairy productsfunctional foodsfood developmentnutrition marketingA probiotikumok múltja, jelene és jövőjefolyóiratcikkOpen AccessTejgazdaság - Hungarian Dairy Journalhttps://doi.org/10.34100/TEJGAZDASAGvol78iss1-2pp19-27Tejgazdaság - Hungarian Dairy Journal1-278TG2631-1399