Bihari, IldikóKobzos, Hajna Csenge2024-01-102024-01-102023-11-29https://hdl.handle.net/2437/364866A hátrányos helyzetű fiatalok felzárkóztatása, hátrányaik kompenzálása napjaink egyik megoldandó feladata. Az állam egyszerre több területen igyekszik ezen hiányosságok pótlásának a kompenzálására, mint pl.: a munkaerőpiac vagy a nevelés és oktatás területe. Ennek a problémának az egyik megoldásaként hozta létre az állam a támogató programokat. A szakdolgozat témája a hátrányos helyzetű fiatalok hátránykompenzálását célzó, több mint két évtizede működő Arany János Tehetséggondozó Programban részt vevő diákok életútjának alakulása. A szakdolgozat keretében arra keresem a választ, hogy ez a program hogyan járul hozzá a fiatalok hátrányainak kompenzálásához, valamint milyen módon támogatja a hátrányos helyzetű, de jó képességekkel rendelkező tehetséges diákok iskolai előmenetelének erősítését. Továbbá arra keresem a választ, hogy milyen eszközökkel befolyásolja a program a diákok pozitív jövőképét és hogyan segíti elő a társadalmi integrációjukat. A szakdolgozat első fejezetében szakirodalmi áttekintést teszek, melyben a hátrányos helyzet fogalmi elemeit ismertetem, valamint a szociokulturális és szocioökonómiai hátrány elemeit is ismertetem a szakirodalmak alapján. A szakdolgozat második fejezetében bemutatom az Arany János Tehetséggondozó Programnak a kialakulását, az indokoltságát, valamint a célját. Továbbá a második fejezeten belül bemutatom a programról készült főbb kutatások eredményeit.61huhátrányos helyzet, hátránykompenzálás, jövőkép, tehetséggondozásAz Arany János Tehetséggondozó Programban részt vevő diákok életútjának alakulásaDEENK Témalista::TársadalomtudományokHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.