Bujdosóné Papp, AndreaDósa, Péter Mihály2021-04-232021-04-232021-04-23http://hdl.handle.net/2437/307172Dolgozatomban az olvasóvá nevelés lehetőségét, szerepét és fontosságát vizsgáltam Berg Judit Lengemesék című mesekönyvsorozatának példája alapján az óvodás korosztályra való tekintettel. Arra a kérdésre kerestem a választ, hogy mi a „titka” a Lengemesék-sorozatnak, milyen erkölcsi értékeket közvetít, hogyan járul hozzá az óvodáskorú gyermekek személyiségfejlődéséhez, szociális, esztétikai, érzelmi, nyelvi és kommunikációs neveléséhez. Munkám során a szakirodalmi áttekintést követően elemeztem a könyvsorozat által képviselt értékeket, különös tekintettel a természet- és környezetvédelemre, a barátsághoz kapcsolódó értékekre, a másság elfogadására és az együttműködésre. Ezt követően bemutattam a szerzővel és az illusztrátorral készített interjúimat, amelyeknek alapján kiderült, hogy a Lengemesék kezdettől fogva egy komplex mesei univerzumot alkot, amelyhez a gyerekek sokféle szálon kapcsolódhatnak, s amelyen keresztül megismerhetik és megérthetik az őket körülvevő természeti és társadalmi világ működését. Mindezek után kérdőíves vizsgálatot végeztem a szülők és az óvodapedagógusok körében annak feltárására, hogy mennyire ismerik a Lengemeséket. Bár nem végeztem reprezentatív vizsgálatot, az eredmények alapján kimutatható, hogy alacsony a könyvsorozat ismertsége, a kedveltségét befolyásoló tényezők körében pedig a legtöbben a fordulatos cselekményt és a sajátos nyelvezetet említették. Mivel kiderült azt is, hogy lenne igény és érdeklődés egy, a Lengemesékre épülő napközis óvodai gyerektáborra, a dolgozat utolsó részében kidolgoztam ennek lehetséges forgatókönyvét.68huBerg JuditLengemesékolvasóvá nevelésóvodáskorú gyermekLengemesék az óvodábanDEENK Témalista::Neveléstudomány