Szilágyi, BarnabásBerettyán-Müller, ÁgnesBeáta2025-06-112025-06-112025https://hdl.handle.net/2437/391388A modern társadalom folyamatos fejlődése és a technológiai újítások hatására a gyermekek körében egyre gyakoribbak a sajátos nevelési igények. Az elmúlt évtizedekben megfigyelhető a neurodiverzitás, a figyelemzavar, az autizmus spektrum zavarai, valamint a szorongásos és érzelmi problémák előfordulásának növekedése. Ezek a jelenségek nemcsak a gyermekek életét befolyásolják, hanem a családok, az iskolák és a gyógypedagógiai intézmények működését is. A gyógypedagógia területén különösen fontos, hogy olyan alternatív és kiegészítő terápiás módszereket találjunk, amelyek segíthetnek a gyermekek viselkedési problémáinak kezelésében és személyiségfejlődésük támogatásában. Az állatasszisztált terápia egy olyan innovatív megközelítés, amely során az állatok, például kutyák, lovak vagy más háziállatok bevonásával segítik a gyermekek fejlődését. Az állatokkal segített fejlesztés már számos kutatásban bizonyította hatékonyságát a szorongás csökkentésében, a szociális készségek fejlesztésében és az érzelmi intelligencia növelésében, ami kulcsszerepet játszik a gyermekek személyiségfejlődésében. Ezen szakdolgozat az állatasszisztált terápia, azon belül is a kutyával asszisztált terápia hatását vizsgálja a gyógypedagógiai ellátásban részt vevő ép fejlődésű, illetve sajátos nevelési igényű gyermekek személyiségfejlődésére, viselkedésére.45huállatasszisztált terápiakutyával asszisztált terápiaantrozoológiaAz állatasszisztált terápia hatása a gyermekek viselkedésére, személyiségfejlődésére a gyógypedagógiábanNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.