Enterszné Kocsis, ZsófiaBodnár, Bálint2023-05-162023-05-162023-04-26https://hdl.handle.net/2437/353527Dolgozatomban a pénzügyi kultúra fejlettségének szintjét vizsgálom – egy debreceni szakképző intézmény diákjai körében végzett kutatásra alapozva. A szakirodalomban megjelenő különböző megközelítéseket összevetve igyekszem bemutatni a pénzügyik kultúra fogalmát és tartalmát. A pénzügyi kultúra (tudatosság) középiskolások körében végzett vizsgálatával azt igyekeztem bizonyítani, hogy a szakképzésben tanuló diákok sajátos helyzete miatt – már 15-16 éves koruktól jelentős havi jövedelemmel rendelkeznek az ösztöndíjrendszer, illetve a szakképzési munkaszerződés keretében kapott munkabér miatt – már érdemes vizsgálni, hogy ez tudatosabbakká teszi-e őket kortársaiknál. A szakirodalomban található adatokkal összevetve megállapítható, hogy körükben ugyan magasabb arányban vannak a pénzügyileg tudatosak, de a különbség mértéke csupán néhány százalék, ami, a vizsgált minta nagysága miatt is, nem tekinthető meghatározónak. A kutatásból az is kiderült, hogy körükben ugyanúgy megjelenik a három alaptípus: tudatos, pazarló, tudatlan/passzív, továbbá, hogy pénzügyi kultúrájuk jelentős fejlesztésre szorul. A technikumi képzésben – a középiskolákban egyedülálló módon – létezik is kötelező tantárgy a pénzügyi kultúra fejlesztésére. Ezt a szakképző iskolások számára is kötelezővé lehetne/kellene tenni. Bár a pénzügyi kultúra fejlesztésének kulcsa több szereplő kezében van, de az iskolarendszernek ezt jelentős mértékben kell segítenie.54hupénzügyi kultúrapénzügyi attitűdpénzügyi oktatásnemzeti stratégiaközépiskolai kutatásA pénzügyi kultúra magyarországi fejlesztésének lehetőségei - debreceni középiskolások körében végzett kutatás alapjánOpportunities for the development of financial literacy in Hungary - based on research among secondary school students in DebrecenDEENK Témalista::Neveléstudomány