Kiss, MariettaKathy, Fruzsina2021-10-222021-10-222021-10-22http://hdl.handle.net/2437/323329A csokoládé egészségességének–egészségtelenségének témája napjainkban a legvitatottabb, és ezáltal az egyik legtöbbet kutatott kérdés az élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói magatartás területén. A csokoládé egyrészt a napjaink legismertebb élvezeti cikke, ami a kakaótartalma miatt szuperélelmiszer, amit még az orvostudomány is használ. Másrészt az elmúlt években a megnövekedett cukorfogyasztás számos betegség kialakulásához és elterjedéséhez vezetett. Ez az ellentmondás ihletett adott arra, hogy megvizsgáljam, a jelenkori egészségtudatos táplálkozási trendeknek megfelelően, mennyire hajlandóak a fogyasztók elfogadni azt az édességipari újítást, hogy valami úgy is lehet finom, ha nem hizlal és nem okoz egészségügyi panaszokat. A diplomadolgozatomban ezért a hagyományos és a cukormentes csokoládék fogyasztói elfogadását vizsgáltam meg a Stühmer táblás termékek példáján keresztül. Szekunder és primer kutatást végeztem az adatgyűjtésem során. Primer kutatásom során egy online kérdőíves felmérést végeztem, a mintám 370 fő, kizárólag női kitöltőből állt, ami nem reprezentatív, ezért nem lehet az egész női társadalomra következtetéseket levonni. Az adatokat egyváltozós elemzésekkel, varianciaanalízissel, kereszttáblás elemzéssel, párosított és független mintás t-próbákkal vizsgáltam. A célomat elértem, sikerült feltárni a hagyományos és a cukormentes csokoládék fogyasztásából adódó közös elemeket és különbségeket. A vizsgálatok alapján elmondható, hogy a vizsgált mintám törekszik az egészségtudatosságra, de a cukormentes csokoládé fogyasztása még mindig nagyrészt háttérbe szorul. A hagyományos, cukorral készült csokoládé (elsősorban a tej- és étcsokoládék) népszerűsége töretlen. Az íznek nagyobb szerepe van a csokoládévásárlásban, mint az árnak. Viszont az esetek többségében válaszadóim többet fizetnének egy cukormentes csokoládéért, mégis hagyományos csokoládét szeretnének enni leginkább. Elmondható továbbá, hogy többet hajlandóak egy csokoládéra költeni, ha ajándékba adják azt. A kapott eredményeim alátámasztják, hogy a fogyasztókban megjelent a cukormentesség iránti érdeklődés, de a gyáróknak jobban kellene segíteniük a fogyasztókat abban, hogy letérjenek a hagyományos útról, és nyissanak a cukormentes termékek iránt. Elsősorban innovatívabb kommunikációval lehetne ezt elérni, valamint, ha a fogyasztó a saját érzékszerveire hagyatkozhatna egy „vakon” kóstolás során, ahol egyértelműen bebizonyíthatná saját magának, hogy ami „mentes” az lehet finom is.80hucsokoládéStühmercukormentesfizetési hajlandóságA cukormentes csokoládék fogyasztói elfogadása a női fogyasztók körében a Stühmer termékek pédáján keresztülConsumer acceptance of sugar-free chocolates among female consumers through the example of Stühmer productsDEENK Témalista::Közgazdaságtudomány