Szűcs, IstvánNagyné Biró, Edit2014-05-202014-05-2020142014-05-20http://hdl.handle.net/2437/192800A témaválasztás során számomra kritérium volt, hogy olyan témakört válasszak, amely része a mindennapjaimnak és mely olyan kérdéseket vizsgál meg, melyet a munkám során is hasznosítani tudok. Így a diplomadolgozatom készítésekor célom volt, hogy megtudjam, az iskolánkba járó mezőgazdasági oktatásban résztvevő tanulók miért választják iskolánkat, milyen döntés befolyásolja iskolaválasztásukat, melyek a céljaik, milyen elvárásaik vannak és mennyire elégedettek iskolánkkal. A szakirodalmi feldolgozás során áttekintettem a magyar szakképzés átalakulását illetve változásainak hatását iskolánkban. Megnéztem a megye beiskolázási adatainak alakulását. Áttekintettem a jelenlegi szabályozásokat, valamint az érvényes jogszabályokat és azok változásait. A kutatásom alapjául egy 33 kérdésből álló kérdőív szolgált, melyet a szakközépiskola összes mezőgazdasági szakos osztályával és a két érettségi utáni technikus osztály tanulóival tölttettem ki. Végül 208 db értékelhető kérdőív képezte a vizsgálat részét, ami a mezőgazdasági oktatásban, iskolánkban jelenleg résztvevő tanulók 90%-át jelenti. A kutatással a legfontosabb célkitűzésem az volt, hogy megvizsgáljam, milyen okból választanak a diákok mezőgazdasági képzést, mennyire érzik jövőjüknek az ebben történő elhelyezkedést és milyen iskolai végzettséget szeretnének ennek érdekében elérni. Célom volt annak vizsgálata is, hogy mennyire elégedettek a tanulók az általuk választott iskolával, jelen esetben a Balásházy szakközépiskolával. Megtudtam az eredmények értékeléséből, azt is, hogyan látják tanáraik szakmai munkáját és hogyan ítélik meg az iskolában folyó oktatást. A mezőgazdasági oktatásban résztvevő tanulók körében végzett kutatáshoz kapcsolódóan hat hipotézist fogalmaztam meg. A kérdőív eredményei alapján megállapításokat tettem, és a dolgozat végén következtetéseket és javaslatokat fogalmaztam meg. Az eredmények alapján a legfőbb javaslatom, hogy szükséges a szakképzésben a gyakorlat előtérbe helyezése, a tanulóknak tapasztalatot kell szerezniük mezőgazdasági vállalatoknál, állattartó telepeken, feldolgozó üzemekben szakmai gyakorlat keretében, melynek sürgősen meg kell teremteni a feltételeit. Nem szabad szem elől téveszteni, azt a fontos megállapítást, hogy az iskolánkat választók szeretnének a későbbiekben a mezőgazdasággal foglalkozni, így nagyon fontos, hogy az iskola szakmaiságára minden tekintetben nagy hangsúlyt helyezzünk a jövőben.78huközépiskolamezőgazdasági oktatásiskola választásszakképzésA Debreceni Egyetem Balásházy János Gyakorló Szakközépiskolája, Gimnáziuma és Kollégiuma mezőgazdasági jellegű képzésein tanuló diákok iskolai attitűdjeinek vizsgálataThe review of student's attitudes towards their school at Debrecen University János Balásházy Secondary School's agricultural trainingsDEENK Témalista::KözgazdaságtudományDEENK Témalista::Mezőgazdaságtudományno_restriction