Tóth, AndrásIttzés, AndrásPelyhe, LizaIllés, B. CsabaDunay, AnnaBittsánszky, András2024-08-012024-08-012017-12-29Táplálkozásmarketing, Évf. 4 szám 1-2 (2017): Táplálkozásmarketing , 53-632064-8839https://hdl.handle.net/2437/378683In Hungarian public educational institutions (nurseries, kindergartens, primary and secondary schools) it is compulsory to provide food for schoolchildren at least by one meal per day. Schoolchildren represented 14% of the total population of Hungary in 2016. Although school catering is compulsory task for educational institutions, many students refuse this service, because of food intolerances or based on external reasons such as „I don’t like’, ”it is not tasty” or because of negative opinions and rumours about school catering services. Surveys have already been conducted in some countries on the acceptance of school catering services in order to explore the reasons of the negative experiences, but in Hungary, our research was the first in this topic. Our main goal was to explore the acceptance level of the school catering services and their meals in the sample of schools in Budapest. The first step of our research was to launch a pilot study, where 202 students and teachers of five schools in Budapest filled a questionnaire. The most preferred meals of the students were roasted and fried meats (they would like to have these meals more frequently), and cakes/desserts. The least preferred meals were pottage, and simple soups, which they would like to consume less frequently. Teachers preferred healthier food, e.g. fish, stewed or grilled vegetables. In almost half of the different meal types, a significant difference was detected between the answers of teachers and students. Noodle dishes, cakes and desserts were preferred at significantly higher level by the students. The different characteristics of the meals (taste, aroma, nutritional value, temperature, serving style) were assessed as significantly less important by the students than by teachers. Food hygiene, healthy food and diversity of meals were assessed equally well by the two respondent groups. Both respondent groups indicated that adapting to the individual needs of the consumers is inadequate. JEL codes: D12, L83  Magyarországon a nevelési-oktatási intézményekben a fenntartó köteles napi egyszeri étkezés keretében egy ebédet biztosítani. Ez iskoláskorú gyermekeknél a lakosság 14%-át érinti (2016-os adat). Az iskolai étkeztetési szolgáltatást azonban sok tanuló nem veszi igénybe többnyire ételintolerancia, vagy „nem szeretem”, „nem finom”, és „negatív szóbeszéd a menzáról”, stb. okok miatt. Néhány országban már végeztek felméréseket az iskolai menza és ételei kedveléséről, hogy áthidaljanak ezek közül néhány okot. Magyarországon még nem történt ilyen felmérés, ezért fő célunk a budapesti iskolai éttermek és ételeinek kedveltségi szintjének felmérése. Ennek első lépése e pilot-study, ahol az általunk kidolgozott menzaértékelő kérdőívet teszteltük öt iskola, összesen 202 étkező diákján és pedagógusán. Célul tűztük ki az iskolai étterem ételeire és fontosabb tényezőire vonatkozó kérdőívünk érthetőségének tesztelését továbbá kis csoportos vizsgálatát az ételek kedvelésének, és többször-kevesebbszer fogyasztásának, a szolgáltatás fontosabb tényezőinek rangsorolását és megvalósulását, illetve a diákok és pedagógusok véleményeinek összehasonlítását. A kérdőívek kiértékeléséből megállapítottuk, hogy rangsorolásos kérdést nem érdemes beletenni a kérdőívbe. E kérdés kivételével kérdőívünk alkalmasnak bizonyult nagy mintaszámon való alkalmazásra. A kiértékelés során külön érdemes kiértékelni a diákok és pedagógusok válaszait az életkori sajátosságokból fakadó eltérések miatt. A diákok nagyon kedvelt ételei közé a sült és rántott húsok tartoznak (szívesebben is ennének belőlük többször), illetve a sütemények és desszertek. Egyöntetűen nem kedvelt ételt/ételcsoportot nem jelöltek meg, de kedveltségi listájukat a főzelékek és az egyszerű levesek zárták, amelyekből kevesebbszer is szeretnének fogyasztani. A pedagógusok egészségesebb ételcsoportokat preferáltak (halak, párolt, grillezett, rántott zöldségek) továbbá a rántott és a sült húsokat, és többször ennének halakat, sült húst és húsos leveseket. Kevésbé kedvelt ételeik a tészta ételek, és az egyszerű levesek, de kevesebbszer ennének főzeléket és gabona köretet. Általában a pedagógusok magasabb értékelési szintet adtak egy-egy ételcsoportra, ezért az ételcsoportok majdnem felénél szignifikáns különbség adódik a diákok válaszaihoz képest. A tészta ételeket, és a süteményeket, desszerteket a diákok kedvelték szignifikánsan jobban. Az ételek tulajdonságainak (íz, illat, táplálóság, hőmérséklet, szépen tálalás) diákok szerinti minősítése szignifikánsan alacsonyabb a pedagógusokénál. A higiéniával, az ételek egészségességével, és változatosságával mindkét csoport meg volt elégedve. Sajnos a diákétterem egyéni igényekhez való alkalmazkodása még nem megfelelő egyik csoport szerint sem. JEL-kódok: D12, L83application/pdfschool catering servicesschool meal preference in Hungarystudents and teachersiskolai étkeztetésmenzai ételek kedveltségediákok és tanárokPilot-study az iskolai éttermek ételeinek kedvelése és az éttermi szolgáltatás fontosabb tényezőinek vizsgálatáhozfolyóiratcikkOpen Accesshttps://doi.org/10.20494/TM/4/1-2/5Táplálkozásmarketing1-24TM2631-1380