Nagy, ErikaLukács, Réka2023-04-172023-04-172023-04-17https://hdl.handle.net/2437/349787Vitathatatlan, hogy a kommunikáció az emberi lét meghatározó alappillére. Alkalmazásával valósul meg az önérvényesítés, az önrendelkezés, az önkifejezés és a társas kapcsolódás. Az értelmi akadályozottsággal együtt járó nehézség mellett fennáll a kommunikáció hiánya, vagy a kommunikációs akadályozottság okozta megpróbáltatás is. A legtöbb szülő a gyermeke javát szeretné és azt, hogy a lehető legnagyobb mértékben valósuljon meg az illető életében az önkifejezés és az önérvényesítés. Mindez a kommunikáció hiányában nehezebben valósítható meg. Ezért nagyon fontos szerepet játszanak és nagy segítséget nyújthatnak a kommunikációt fejlesztő lehetőségek, a kommunikációt helyettesítő és kiegészítő módszerek, eszközök. A vizsgálat célja az értelmileg akadályozott fiatalt nevelő szülők kommunikációról alkotott véleményének megismerése. Ezen belül pedig fény derítése arra, hogy számukra mit jelent a kommunikáció; miért tartják fontosnak, hogy gyermekük ezen képessége fejlődjék és mely területen várják el a fejlődést. Továbbá, ismeretszerzés arról, hogy milyen mértékben elégedettek a gyermeküket ellátó, oktató intézmény által biztosított kommunikációt fejlesztő lehetőségekkel, módszerekkel, eszközökkel, illetve mennyire nehezített ezen eszközök beszerzése az otthoni használathoz.42hukommunikációértelmileg akadályozott gyermekaugmentatív és alternatív kommunikációcsaládi nevelésAugmentatív és alternatív kommunikáció megjelenése az értelmileg akadályozott fiatalokat nevelő családok esetébenDEENK Témalista::Neveléstudomány