Máté-Szabó, BarbaraBalla, Blanka Anna2024-06-202024-06-202024https://hdl.handle.net/2437/374125Szakdolgozatom célja megvizsgálni a kulturális önkéntesség hatásait, valamint a mögöttes motivációkat, illetve feltárni a kapcsolatát az iskolai közösségi szolgálattal. Ehhez elsősorban elvégzem az önkéntesség fogalmi meghatározását, majd hazai kutatások segítségével rendszerezem a motivációk típusait. Ezt követően utána járok az önkéntesség hatásainak, majd a kulturális önkéntesség jelentőségét tárom fel. A szakirodalom segítségével az iskolai közösségi szolgálat kapcsolatát vizsgálom az önkéntességgel. Ezek után saját kutatásom eredményeit ismertetem, melynek középpontjában a kulturális önkéntesség mögötti motivációk feltárása, valamint hatásainak az egyén, a társadalom és az intézményrendszer szemszögéből történő megismerése áll. Mit tartanak az emberek önkéntes munkának? Mi motiválja az önkénteseket? Van-e az iskolai közösségi szolgálatnak és az önkéntességnek pályaorientáló hatása? Fejleszti-e az embereket az önkéntesség? Milyen hatással van a társadalmunkra, a közművelődésre, a kulturális intézményrendszerre? Hogyan próbálják az intézmények vonzóbbá tenni a kulturális önkéntességet? Kutatásomban ezekre a kérdésekre keresem a választ. Tíz fő kulturális önkéntessel és öt fő kulturális intézményi dolgozóval sikerült interjút csinálnom. Az önkéntesek motivációi széles skálán mozognak, de leginkább egoistának mondhatók. A hatások az egyének szempontjából nagyon kedvezőek, társadalmi szinten még viszont kiforratlanok. A szakirodalom adatai és a megkérdezett kulturális szakemberek válaszai alapján pedig úgy gondolom, hogy az önkéntesség pótolhatatlan hajtóereje a kulturális intézményrendszernek Magyarországon.33huönkéntességkulturális önkéntességmotivációkAz önkéntesség egyénre és társadalomra gyakorolt hatása MagyarországonKülönös tekintettel a kulturális önkéntességreKultúratudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.