Lengyel, Péter JózsefBrillóné Molnár, Ágnes2017-11-072017-11-072017-10-27http://hdl.handle.net/2437/245241A földhivatalok ingatlanügyi hatóságok, tevékenységüket a földügyi szakigazgatás témakörébe tartozó jogszabályok szerint végzik. Megyénkben hat földhivatal működik: Fehérgyarmaton, Kisvárdán, Mátészalkán, Nyírbátorban, Nyíregyházán és Vásárosnaményban. Ezek a földhivatalok a kormányhivatalok járási hivatalainak főosztálya vagy osztályaként működnek. A földügyi igazgatás a gazdasági élet, a mezőgazdaság és hitelforgalom alapjának egyik legnagyobb összetevőjével, a termőfölddel és az ingatlanokkal kapcsolatos, az ország teljes közigazgatási területére kiterjedő komplex állami adathalmazt egységesen kezeli. Célja a tulajdonhoz, az egészséges környezethez való jog, a vállalkozás és a gazdasági verseny szabadságához való jog érvényesülésének támogatása, a természetes és mesterséges tereptárgyak hiteles nyilvántartása az egységes és közhiteles ingatlan-nyilvántartási és tér-adat infrastruktúra biztosítása révén. A földhivatalok alapfeladata az ingatlan-nyilvántartás, valamint amellett a földhasználati nyilvántartás, a földvédelem, földértékelés és földminősítés, a földmérés és térképezés hatósági feladatainak ellátása és végrehajtása. A feladatok intézése az ingatlan fekvése szerint illetékes Járási Hivatal földhivatalnak megfelelő osztálya, vagy főosztálya (korábban körzeti földhivatal) hatáskörébe tartozik, ahol településenként, azon belül fekvésenként (belterület, külterület, korábban zártkert is) vezetik a változásokat. A járási földhivatalokban ügyfélszolgálat működik, melynek feladata a beadványok átvétele, az ügyfelek részére történő adatszolgáltatás. A földhivatalok látják el I. fokon az ingatlanok nyilvántartását és az ingatlanokkal kapcsolatos ügyek intézését. A járási földhivatalok szakmai felettes szervei a Megyei Kormányhivatalok Földhivatali Főosztályai, illetve a fővárosban Budapest Főváros Kormányhivatalának Földhivatali Főosztálya (továbbiakban megyei földhivatalok), amelyek szakmai irányítását, felügyeletét, ellenőrzését is ellátják. A földhivatalok a főosztályvezető vagy az osztályvezető közvetlen és a járási hivatalvezetők közvetett irányításával, a vonatkozó hatályos jogszabályok előírásai szerint végzik munkájukat az alábbi szervezeti felépítésben és feladatokkal: A nyilvántartás vezetése, valamint az ügyfelek részére az adatszolgáltatás minden földhivatalban számítógépen történik. Ez alól kivétel a megszűnt munkarészekről szolgáltatható másolat. Az Európai Unióhoz való csatlakozás szükségessé, a technika fejlődése lehetővé tette a földhivatalok és földhivatali szolgáltatások elektronikussá válását, elektronikus úton való elérhetését. Elsősorban a gazdaság szereplői igényelték a fejlődést, amely a lakosság életben az ingatlannal kapcsolatos ügyek intézését is könnyebbé tette. A dolgozatban igyekeztem bemutatni a földhivatal az ingatlan-nyilvántartással kapcsolatos feladatait és a változásvezetés munkafolyamatait. A munkafolyamatokkal kapcsolatban a munkatársaimnak kérdések tettem fel kérdőív formájában és a kapott válaszok alapján következtetéseket vontam le és javaslatokat fogalmaztam meg. A kérdőíven olyan, a program használata során felmerült ügyintézői, ügykezelői kérdések, javaslatok alapján feltett kérdések szerepelnek, amelyek segíthetnek az ügyintézés egyszerűsítése és gyorsításában. Az ingatlan-nyilvántartási programot a megkérdezettek nagy része 10-17 éve, kisebb része 1-5 éve használja és a megszerzett tapasztalatok alapján adtak választ a kérdésekre. Az adott válaszokat alapján javaslatok fogalmazódtak meg. A javaslatok a fejlesztők felé továbbíthatók, amiből a program fejlesztése következhet, és akár a költségek csökkenése is elérhetővé válik.56hutakarnetingatlan-nyilvántartásA TAKAROS ingatlan-nyilvántartási információs rendszer használatának vizsgálataExamination of the TAKAROS property registration information systemDEENK Témalista::Informatika