Kostyák, AttilaKrizsán, Enikő2023-12-192023-12-192023https://hdl.handle.net/2437/364052A versenyautók aerodinamikája kulcsfontosságú szerepet játszik a teljesítmény optimalizálásában és a minél eredményesebb köridők elérésében. Mivel a mozgó aerodinamikai elemek nem engedélyezettek a Forma 1 futamai során, így a tervezőknek az aktuális pálya viszonyaihoz kell igazítaniuk és rögzíteniük az autók beállításait. A szakdolgozat során első sorban megvizsgáltam milyen aerodinamikai fejlődésen mentek keresztül a versenyautók az évek során. Az áttekintés után kielemeztem az egyik legjelentősebb elem működését, az első szárnyat és a NACA wings adatbázis segítségével kiszámítottam, hogy a választott S1091 - Selig S1091 típusú szárnyprofil mekkora ellenállásoknak van kitéve, illetve mekkora leszorítóerőt képes létrehozni különböző sebességek mellett. A dolgozat másik felében a padlólemez kialakítása által keltett ground effect történeti és fizikai hátterét ismertetem. Ennek alapján egy egyszerűsített padlólemez modellen kiszámítottam a generált leszorítóerő mértékét kétszeresére növekvő keresztmetszetű diffúzor alkalmazása esetén.43huAerodinamikaLeszorítóerőPadlólemezSzárnyHomlokellenállásSzárnyas autók aerodinamikai elemzéseDEENK Témalista::Műszaki tudományokHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.