Bacskai, KatinkaVórincsák, Dorina2024-06-202024-06-202024-04-12https://hdl.handle.net/2437/374141A továbbtanulás kérdése az oktatás világában egy olyan témakör, ahol ritkán kutatják párhuzamosan a gimnáziumi és szakgimnáziumi intézmények tanulóinak lehetőségeit és motivációit a továbbtanulásra, inkább a háttértényezők hangsúlyozása gyakori. Ezekben a kutatásokban általában nincs részletes összehasonlítás a két képzéstípus között, amely a diákok saját gondolatát is tükrözné. A köztudatban és a szakirodalomban is jellemző az a gondolat, hogy a gimnáziumokba járó tanulók magabiztosak, eleve a továbbtanulásra készülnek és már van egy elképzelt munkakör, amit szeretnének majd betölteni. Ezzel szemben a szakgimnazisták továbbtanulási motivációja kevésbé jellemző és bizonytalanabbak is lehetnek, mivel a pályaválasztás esetükben már egy korai életszakaszban 14 éves koruk körül megtörtént, amelyet később meg is bánhattak. Kutatásunkban fontosnak véltük feltérképezni a középiskolaválasztás főbb motívumait, a tanulmányi motivációt és a középiskola elvégzése utáni terveket. Debreceni végzős középiskolások véleményére voltunk kíváncsiak, hogy hogyan értékelik iskolaválasztásukat utólag és mennyire kristályosodott ki számukra a végzés utáni időszak.36huesélyegyenlőség, gimnázium, szakgimnázium, tanulási motiváció, továbbtanulásGimnazisták és szakközépiskolások iskola- és pályaválasztási motivációinak összehasonlítása egy kvalitatív vizsgálat tükrébenNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.