Rábai , DávidTenkelyné Váradi, Renáta2025-06-122025-06-122025https://hdl.handle.net/2437/391498A dolgozat célja a stressz és a kiégés szindróma kialakulásának és dinamikájának megismerése, valamint gyakoriságának felmérése az óvodapedagógusok körében. A kiégés okainak, körülményeinek, szakaszainak és tüneteinek általános áttekintését követően az óvodapedagógusok szempontjából vizsgálja a kiégés jelenségét, sorra véve a hivatás kihívásaiból adódó jellegzetes kockázatokat, tüneteket és sajátságokat. A szakdolgozat a lelki egészség védelmére és fejlesztésére fókuszál, vizsgálva az óvodapedagógusok pszichikus ellenálló képességét, terhelhetőségét, általános közérzetét, pályaelhagyási szándékait, az ezt meghatározó szempontokat és hogy milyen eszközökkel él a saját testi és lelki frissen tartása, vitalitása megőrzése érdekében. A kutatás során két különböző időpontban is alkalmunk nyílt információkat gyűjteni az óvodapedagógusok életmódbeli sajátosságairól, szokásairól, közérzetéről, munkahelyi elégedettségéről és hogy mi adna új lendületet számukra. Így az adatok összevetése és elemzése által megismerhető a szakma mai helyzete, hogy milyen megelőzési illetve kezelési stratégiák állnak az óvodapedagógusok rendelkezésére, valamint, hogy hogyan lehetne ezeket egyéni és intézményi szinten tovább gazdagítani.68humentálhigiénéóvodapedagóguskiégéséletmódbeli sajátosságokAz óvodapedagógus mentálhigiénéjeThe mental health of the preschool teacherNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.