Herendiné Kónya, EszterGyőry, Ákos2021-08-302021-08-302021http://hdl.handle.net/2437/321438A dolgozat matematikából tehetséges középiskolai tanulók bizonyítási képességének vizsgálatáról, illetve fejlesztéséről szól. A témaválasztásban nagy szerepet játszott, hogy a geometria-tanulás során a diákok számos nehézségbe ütköznek, aminek korábbi kutatások szerint fő oka az iskolai tanításban keresendő. Elsődlegesen speciális matematika tagozatos diákokkal végeztük el a méréseinket, akiknek én voltam a geometriatanára. Megállapításainkat a matematika iránt fogékony tanulók tanulmányozása révén tettük meg, mégis úgy véljük, hogy a kapott eredmények más matematikai oktatási forma esetén is hasznosak lehetnek.The dissertation is about the examination and development of the proving abilities of secondary school students specialized in mathematics. A big role in the choice of topic was that students encounter a number of difficulties in learning geometry, for which the main reason, according to previous research, is to be found in school teaching. We primarily performed our measurements with students specialized in mathematics, for whom I was the geometry teacher. We have made our conclusions by studying students who are receptive to mathematics, yet we believe that the results obtained may be useful for other forms of mathematical education as well.162huvan Hiele-elméletAkciókutatásÉrvelés és bizonyításFejlesztő tanítási kísérletSpeciális matematika oktatásStylianides-féle analitikus keretrendszerÁllítások szerkezetevan Hiele theoryAction researchReasoning and provingDevelopmental teaching experimentSpecial mathematics educationStylianides' analytic frameworkStructure of statementsMatematikából tehetséges középiskolai tanulók geometriai bizonyítási képességének vizsgálata és fejlesztéseExamination and development of mathematically gifted secondary school students’ geometric proving abilitiesMatematika- és számítástudományokTermészettudományok