Madas, EditBitskey, IstvánGörömbei, András2011-01-102011-01-102002963 472 629 11217-0380http://hdl.handle.net/2437/101437Középkori írásbeliségünk más területeihez hasonlóan prédikációirodalmunk is rendkívül forrásszegény. Az első háromszáz évből néhány egymástól elszigetelt mű maradt fenn, melyeket önállóan kellett vallatóra fogni. Összehasonlítási alapot a műfaj európai történetének hasonló emlékei nyújtanak, ezekhez viszonyítva értékelhetők saját forrásaink, és helyezhetők el egy rekonstruált fejlődési vonal mentén. A prédikációirodalom magyarországi története egy hazai szükségletre készült prédikációgyűjteménnyel kezdődik. A kötet első fejezetében három egymást kiegészítő forrás segítségével rekonstruáljuk Szent Gellért püspök elveszett homiliáriumát, tisztázva a műfaj XI. századi történetének legfontosabb kérdéseit, és újraértelmezve a Gellért-filológia néhány vitatott pontját. A püspöki prédikáció első fennmaradt emlékei a XI-XII. század fordulóján készült Hartvik-féle Agenda pontificalisban olvasható ad populum sermók. E fontos forrásanyaggal eddig nem foglalkoztak. A XII. század végén másolt Halotti Beszéd a műfaj legismertebb s nemzetközi viszonylatban is egyedülálló emléke. Ezúttal a nyelvemlék és latin előképe európai párhuzamait igyekeztük felkutatni, s a szöveg együttes műfajtörténeti helyét minél pontosabban kijelölni. A XIII. században az új egyetemi szövegelemző módszerek hatására a prédikáció stílusa alapvetően megváltozott. Az úgynevezett thematikus sermók a koldulórendek közvetítésével hazánkban is megjelentek a század folyamán. A kötetet záró tanulmány az ide tartozó források közül a Pécsi egyetemi beszédekkel és a Gyulafehérvári Sorok kódexével foglalkozik kimerítően.Előszó, 9-12. A prédikációirodalom kezdetei, Szent Gellért püspök elveszett homíliái és sermói, 13-14. Szent Gellértre vonatkozó szövegek egy karlsruhei kódexben, 14-15. Egy néhány soros Gellért-vita, 15-16. Szent Gellért a Credóról, 16-17. A XIII. századi kompilátor Gellért homíliáiról, 18-20. Szent Gellért homiliáriumának utószava, 21-23. Szent Gellért homiliáriumából származó idézetek későbbi szerzőknél, 24-26. Két idézet Nagyboldogasszony napjáról, 27-31. Utinam mihi tot essent lingue, 32. Idézetcsokor Gyümölcsoltó Boldogasszony napjáról, 32-35. Részletek a Kisasszony-napi beszédből, 36-37. A Gellért-legendák homiletikai vonatkozásai, 38-48. Püspöki prédikáció a XI-XII. század fordulóján Magyarországon, Sermók Hartvik püspök szertartáskönyvében (Zágráb, MR 165.), 49. Az Agenda pontificalis kutatástörténete, 49-53. A kódex sermói, 54-55. Admonitio a visszafogadott penitensekhez, 56-57. Sermo generális Nagycsütörtökre, 58-71. Sermo de fide, 72-73. Pseudo Ágoston-sermo a nagycsütörtöki lábmosásra, 74-75. Függelék, 75. A nagycsütörtöki Sermo generális fordítása, 75-80. A hitről, 81-82. A szóbeliség és írásbeliség határán, A Halotti Beszéd és Könyörgés műfajtörténeti helye, 83-84. A latin Sermo és a Halotti Beszéd egymáshoz való viszonya, tartalma és szerkezete, Az eddigi eredmények összegzése és kiegészítése, 85-90. A latin Sermo és a Halotti Beszéd latinra visszafordított szövege, Összehasonlító táblázat, 91-95. A latin Sermo fordítása és a Halotti Beszéd értelmező olvasta, Összehasonlító táblázat, 96-100. A könyörgésre való felszólítás a Halotti Beszédben és a nagycsütörtöki feloldozás a Hartvik-féle Agenda pontificalishan, 101-102. A temetési beszéd európai gyakorlata a X-XII. században és a Halotti Beszéd, 102-115. A Halotti Beszéd és a Pray-kódex viszonya, 116-119. Kitekintés, 120-126. A koldulórendi prédikáció Magyarországon a XIII. század végén és a XIV. század elején, A Pécsi egyetemi beszédek és a Gyulafehérvári Sorok kódexe, 127. A skolasztikus sermo térnyerése, Magyarországi használatú domonkos és ferences sermonariumok, 127-131. Az úgynevezett Pécsi egyetemi beszédek, 132. A kódex kutatástörténete, 132-136. Studium summae veritatis, 137-141. Klasszikus auktor-idézetek a Pécsi egyetemi beszédekben és Iacobus de Voragine sermóiban, 142-146. A sermonarium forrásai és utóélete, Párhuzamos szövegek más kódexekben, 147-151. Két azonos László-napi sermo és egy ismeretlen László-sermo az eredeti corpusból a heiligenkreuzi kódexben, 152. Egy ismeretlen Imre-sermo az eredeti gyűjteményből, 153-156. A Luca-napi sermo és egy azonos forrás alapján készült változata, 157-170. A Miklós-napi sermo és azonos forráson alapuló heiligenkreuzi párhuzama, 171-176. Közös forrásból származó Szent Tamás-sermók, 177-180. Két egymást kiegészítő Benedek-napi sermo, 181-190. A 11. számú karácsonyi sermo forrása, 191-195. Az elemzett sermók kikövetkeztetett leszármazási táblázata, 196-197. A Gyulafehérvári Sorok kódexének sermóiról, 197. A kódex leírása, 198-199. A kódex tartalma, 199-200. A sermók XIII. századi párizsi ferences szerzői, 201-202. A sermók közvetlen és közvetett közönsége, 203-204. Függelék, A Gyulafehérvári Sorok kódexének XIII. századi sermói, 205-214. Egyéb szövegek a kódexben, 215-216. Ünnepek szerinti mutató, 217-218. A bibliai könyvek rövidítései, 219-222. Felhasznált irodalom, 223-242. Névmutató, 243-248. Mellékletek, 249-256.huirodalomtörténetprédikációirodalomSzent GellértHalotti Beszéd és KönyörgésPray-kódexGyulafehérvári SorokKözépkori prédikációirodalmunk történetébőlBookA kezdetektől a XIV. század elejéigCsokonai könyvtár (Bibliotheca studiorum litterarium)257 p.