Csernoch, MáriaGulácsi, Ádám2020-05-072020-05-072018-11-15http://hdl.handle.net/2437/286030A digitális kompetenciamérések egyértelműen bizonyítják, hogy az alkalmazott informatikaoktatásban elfogadott megközelítések többsége bizonyítottan alacsony hatékonyságú, a szoftverek speciális funkcióira, jellemzőire fókuszálnak, rákényszerítve ezzel a tanulókat a szoftver-eszközök felületi kezelésére, valódi és hiteles problémamegoldás helyett. Az általunk alkalmazott Sprego (Spreadsheet Lego) megközelítésről azonban egyértelműen bizonyított, hogy hatékonyan támogatja egyrészt a gyorsabb és megbízhatóbb döntéshozó képesség fejlesztését, másrészt a magasszintű programozási és adatkezelési ismeretek előkészítését. Kutatásaink során olyan új didaktikai megközelítések fejlesztését célozzuk meg, amely kereteken belül, a táblázatkezelői szoftverek programozásorientált jellegére építve hatékonyan fejleszthető a tanulók számítógépes gondolkodása, algoritmikus készsége, számítógépes problémamegoldási, sémakonstrukciós és tudástranszfer technikája. Célunk továbbá, hogy növeljük a diákok lelkesedését modern, látványos és megnyerő reprezentációkkal. Dolgozatunkban, korábbi kutatások és fejlesztések eredményeit alapul véve, egy olyan saját fejlesztésű 3D semi-unplugged eszközöt mutatunk be, amely animált avatárokkal és képletkiértékelő eszközökkel vizuálisan reprezentálja a valós világ problémáinak algoritmusait. Az applikáció jelenlegi formájában két programozási alaptétel, a lineáris keresés és a feltételes számlálás algoritmusának Sprego implementációját tartalmazza demó és interaktív megjelenítési módban. A szoftver szűkebb oktatási környezetben is kipróbálásra került, és a pozitív visszajelzések alapján, egyértelmű, hogy az algoritmus-vizualizációk hatékonyan segítik a diákok tanulását. Jövőbeli terveink között szerepel a szoftver szélesebb oktatási környezetben történő kipróbálása és hatékonyságvizsgálata, valamint az alkalmazás továbbfejlesztése új algoritmusok implementálásával, új funkciókkal és nyelvi választási lehetőségek bővítésével.29huSpregotáblázatkezelésszámítógépes gondolkodásSprego algoritmusok oktatást támogató vizualizációja virtuális (3D) térbenDEENK Témalista::Informatika