Balázs, KatalinBálint, Zsolt Olivér2024-06-062024-06-062024-04-14https://hdl.handle.net/2437/371069Szakdolgozati kutatásomban az áltudományos reklámok meggyőző erejét, és az áltudományos reklámokra való fogékonyságot vizsgáltam. A kutatás elsődleges célja a leginkább fogékony csoport meghatározása, valamint demográfiai és pszichológiai jellemzőinek vizsgálata. A kutatás szempontjából releváns pszichológiai tényezőknek a "Big5"-személyiségfaktorokat, a Rotter-féne kontrollhelyet, a reklámokkal szembeni szkepticizmust, a tudományba vetett hit mértékét, a megismerési szükségletet és a fogyasztói magabiztosságot tartottam. A vizsgálatban résztvevő 303 résztvevő személy adatai közül 161 fő adatai kerütek elemzésre, mely alapján azt mondhatjuk, hogy az áltudományos reklámokra leginkább fogékony személyekre a reklámok tematikájával kapcsolatos magas észlelt érintettség, a reklámokkal kapcsolatos inkább pozitív érzések megléte, az alacsony reklámokkal szembeni szkepticizmus, magasabb extraverzió és barátságosság, valamint az alacsonyabb iskolai végzettség.98hureklámtudományosságáltudományosságBig5kontrollhelymegismerési szükségletfogyasztói magabiztosságreklámokkal szembeni szkepticizmustudományba vetett hitpolitikai orientációKik és miért tartják meggyőzőnek az áltudományos reklámokat?PszichológiaHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.