Kondé Zoltánné Inántsy-Pap, JuditDragán, György2019-12-192019-12-192019-11-27http://hdl.handle.net/2437/278156A dolgozat a kortárskapcsolati viszonyulásokat vizsgálta meg, az érzelmi reguláció(szabályozás), az akarat, és a szenzitivitás, empátia(önzés, altruizmus) oldaláról. Arra kereste a választ, hogy ezek a pszichés dimenziók az éppen vizsgált - iskolai oktatásban, normál családban élő - serdülő korosztály tagjainál milyen mértékben idézhet-e elő érzelmi nehézséget, melyek a döntéseikben, a viselkedési megnyilvánulásaikban, a kortársaikhoz való viszonyulásukban jelenhetnek meg. A kortársakhoz való kapcsolódásuk megnehezítetté válhat. A másik vizsgálati szempont volt, hogy a segítő, altruisztikus jellemvonás a nemek közül a lányoknál dominánsabb lesz mint a fiuknál. A vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a fent felsorolt tényezők, nem feltétlenül kell, hogy érzelmi nehézséget idézzenek elő, és azok viselkedésükben, kortársakkal való kontaktusukban, viszonyulásukban problémát okozzanak. Amennyiben a háttérben meghúzódó család nagyobb részt kiegyensúlyozott, vagy viszonylag támogató, és az iskola is segítő attitűddel viszonyul a korai serdülő fiatalokhoz, akkor nem lesz kimutatható az érzelmi nehézségük, vagy kortársaikkal való kapcsolati nehézségeik, a viselkedéses megnyilvánulásaik pedig kezelhetőbbek lesznek. Az altruisztikus magatartás pedig mindkét nem esetében közel azonos eséllyel jelenik meg.74hukorai serdülőkorérzelmi regulációakarati életszenzivitásempátiakortárskapcsolatérzelmi és vislkedési nehézséghézségektÉrzelmi nehézségek a kis-kamaszkori kortárskapcsolati viszonyulásbanDEENK Témalista::Pszichológia