Czibere, IbolyaSzávai, Norbert2010-05-092010-05-0920102010-05-09http://hdl.handle.net/2437/95852A dolgozat fő témája a hátrányos helyzetű (többségében roma) gyermekek egyre nagyobb mértékű általános iskolai szegregációja. Ez az elkülönülés lehet iskolák közötti, illetve iskolán belüli. A tanulmány először röviden áttekinti a cigányság magyarországi történetét, majd bemutatja csoportjait, demográfiai és szociológiai jellemzőit. Kiemelt hangsúlyt fektet a romák iskolai sikertelenségének tényezőinek feltárására, majd az iskolai szegregáció okait és következményeit tárgyalja. Legvégül egy borsodi kisvárosban (Alsózsolca) és környékén lejátszódó szegregációs mechanizmusokat, és azok következményeit mutatja be egy alapos (információgyűjtés, interjúk) kutatás segítségével. A dolgozat fő következtetése az, hogy az iskolai szegregáció jelentősen növeli az oktatási esélyegyenlőtlenségeket a társadalmi rétegek között. Az iskola így nagy szerepet játszik a társadalmi egyenlőtlenségek továbbörökítésében.66huáltalános iskolaszegregációcigányromaAlsózsolcaÁltalános iskolai szegregációDEENK Témalista::Társadalomtudományok::Szociológia