Csók, CintiaPápai, Petra2025-06-132025-06-132025-04-13https://hdl.handle.net/2437/391719Az iskolai bántalmazás összetett társadalmi jelenség, amelyet számos kutatás vizsgált különböző nézőpontokból – többek között az agresszió formáira, annak okaira és kezelésére fókuszálva. Ugyanakkor a pedagógusok és segítő szakemberek mindennapi nehézségei, valamint a nevelési helyzetekben tapasztalt kihívások sok esetben háttérbe szorulnak ezekben az elemzésekben. Jelen dolgozat célja annak feltárása, hogy a pedagógusok milyen típusú bántalmazással találkoznak munkájuk során, milyen nevelési problémákkal küzdenek, továbbá hogyan értékelik a segítő szakemberekkel és a szülőkkel való együttműködés lehetőségeit és akadályait. A kutatás kvalitatív módszertanon alapul: félig strukturált interjúk készültek az Észak-Alföldi régióban, öt pedagógus és öt segítő szakember bevonásával. A válaszadók tapasztalatai alapján a leggyakoribb nevelési kihívást a tanulók magatartási problémái és motivációjuk hiánya jelentik. Az iskolai bántalmazás formái közül a verbális agresszió fordul elő leggyakrabban, ugyanakkor egyre hangsúlyosabban jelenik meg a cyberbullying is. A segítő szakemberekkel való együttműködés a pedagógusok szerint kiemelten fontos, azonban a szakemberek alacsony száma és az együttműködés kereteinek korlátozottsága gyakran akadályozza a hatékony beavatkozást. A vizsgálat eredményei betekintést nyújtanak egy szűkebb mintán keresztül az iskolai bántalmazással kapcsolatos pedagógiai és segítői tapasztalatokba, valamint rávilágítanak arra, hogy a jelenlegi szakmai háttér nem minden esetben elegendő a problémák megfelelő kezeléséhez. A téma további, szélesebb körű vizsgálata hozzájárulhat a prevenciós és intervenciós rendszerek hatékonyabb kialakításához.29huiskolai bántalmazáspedagógusoksegítő szakemberekegyüttműködésPedagógusok és segítő szakemberek szerepe az iskolai bántalmazás felismerésében és kezelésébenThe role of teachers and support professionals in recognizing and treating school bullyingNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.