Nádasné Rab, Henriett EnikőMolnárné Balázs, Csilla2024-05-272024-05-272024-04-24https://hdl.handle.net/2437/370409Kutatásomban a pedagógusok munkarőpiaci helyzetét vizsgálom az elméleti és jogi keretek alapján kutatási összefoglalók másodelemzésével. Sokan kutattak ezen a területen, számos megközelítésből bemutatva azt. A téma áttekinthetősége, a munkaerő-piac változásainak és az oktatás problémáinak megértése érdekében megnéztem azok előzményeit és a demokratikus átalakulás következményeit. Bemutatom az oktatók szerepének történelmi átalakulásait, kapcsolatukat a mindenkori gazdasági folyamatokkal. X, Y generáció pedagógusai között végeztem felmérést. Kvalitativ módszerrel végeztem vizsgálatot. Hipotézisem, hogy az X generáció tagjai tapasztalatukkal, erős alkalmazkodó képességükkel kevésbé vagy egyáltalán nem, az Y generáció tagjai viszont tervezik a pályamódosítást, vagyis készek elhagyni a pedagóguspályát. A kevés esetszám miatt a válaszok alapján általánosításra nincs lehetőségem, de nem is ez volt a célom, hanem kutatásom saját tapasztalatú alátámasztása. A minta ebből a szempontból reprezentatív, a helyi tapasztalatokat össze tudom hasonlítani a kutatás eredményeivel, és tudom igazolni vagy cáfolni a hipotézisem. Dolgozatomban arra keresem a választ, hogy a pedagógusok helyzetének munkaerő-piaci változásai mennyiben vezetnek a pálya módosulásához, a kiégési, pályaelhagyási folyamatokhoz, a presztízsvesztéshez. Milyen mértékben érinti ez az X illetve Y generáció tagjait.79huPedagógusok munkaerő-piaci helyzetePedagógusok helyzeteA pedagógusok munkaerő-piaci helyzetének változásai az x, y generációra levetítveTársadalomtudományokHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.