Varga, Adrienn2020-09-112020-09-112018-12-10International Journal of Engineering and Management Sciences, Évf. 3 szám 5 (2018) , 112-121https://hdl.handle.net/2437/295217In the framework of the project EFOP-3.6.1-16-2016-00022 00022 „Debrecen Venture Catapult Program”t workshops are held in secondary schools in order to show for the students that the precise knowledge about the mathematical backgrounds is an important part of the engineers works. We give lot of examples in our environment for appearing of quadratic surfaces; for instance in architecture, in mechanical engineering life (gear– wheels, twist drills,…etc.).The development of geometrical spatial ability happen by the help of using 3D animations, moreover we investigate the changing of the shape of surfaces by mathematical shoftwares. We are going to built hyperboloid of one sheet and hyperbolic paraboloid.Az EFOP-3.6.1-16-2016-00022 00022 „Debrecen Venture Catapult Program” keretében szakkör jellegű rendezvényeket tartunk főként a középiskolás korosztálynak. Cél, hogy a diákok számára vonzóvá váljon a mérnöki pálya, másrészt játékos formában érzékeljék a precíz matematikai háttértudás fontosságát e területen. Számos példát mutatunk a hétköznapi életből másodrendű felületek megjelenésére. Manuális tevékenységgel és matematikai szoftvereket használva 3D animációk segítségével e matematikai témakör megismerésével fejleszthetjük a térérzékelést is. A foglalkozásokon például egyköpenyű hiperboloidot és hiperbolikus paraboloidot modellezünk.application/pdfKörnyezetismeret és geometria – készségfejlesztő foglalkozás középiskolások számárafolyóiratcikkOpen Accessby the authorshttps://doi.org/10.21791/IJEMS.2018.5.13.International Journal of Engineering and Management Sciences532498-700X