Iszály, György BarnaKiss, Zsuzsanna2006-07-202006-07-2020042006-07-20http://hdl.handle.net/2437/199Miért kiemelkedő fontosságú része a könyvtári munkának az online referensz vagy tájékoztatás? A kérdés megválaszolására emelnék ki néhány megállapítást az OCLC 2004 februárjában közzétett egy tanulmányából. [1. mell. 1.] Az Internet-használók életkor szerint egyre fiatalabbak: már az általános iskola alsó tagozatában megismerik a számítógépet. A középiskolások már 100-%-ban használják nap mint nap az Internetet. Főiskolás korukig eljutnak oda, hogy szinte többet használják a világhálót, mint a könyvtárat. Ezzel párhuzamosan azonban a könyvtárak is hatalmas forgalmat bonyolítanak le. A világon már 200 ezer körül van az online tájékoztatással foglalkozó könyvtári weboldalak száma. Ezek az úgynevezett „Ask a librarian” szolgáltatások, magyarul: „Fordulj a könyvtároshoz”, vagy „Kérdezz a könyvtárostól”. Nálunk ilyen szolgáltatás a Libinfo. A világ legfejlettebb országaiban a súlyának megfelelő mértékben támogatják anyagilag a könyvtárakat: az összes állami támogatás háromnegyedét ezeknek az országoknak a könyvtárai kapják (USA, Japán, Anglia, Franciaország). Magyarországon a GDP 0,1 %-át teszik ki a könyvtári kiadások, ezzel az országok közül a középmezőny végén áll.571768511 bytesapplication/pdfhuno_restrictiontájékoztatásonline tájékoztatásdigitális referenszonline referenszLibinfoOnline könyvtári tájékoztatás Magyarországon és külföldön