Rácz, AndreaFaragó, Eszter2015-05-212015-05-212015http://hdl.handle.net/2437/213492Szakdolgozatom témájául a hátrányos és veszélyeztetett helyzetű gyermekeket választottam és olyan országos szinten működő programokat mutatok be, amelyek az ő felzárkózásukat célozzák meg elsősorban. Továbbá, egy Szabolcs-Szatmár- megyei kistelepülésen – Székelyben- működő komplex Integrációs Pedagógiai Programot vizsgálok. Kutatásom módszere az interjúzás volt, melyet azokkal a személyekkel készítettem el, akik közvetlen kapcsolatban állnak a gyermekekkel, azok oktatásával, nevelésével és védelmével, így tehát az óvoda vezetőjével, iskola igazgatónőjével, a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat és gyámhatóság vezetőjével. Megfigyeléses módszert is alkalmaztam, hogy kutatási kérdéseimre adekvát választ tudjak adni. Kérdéseim fókuszáltam a programra és annak hatásaira irányultak. Vizsgáltam, hogy milyen hatással van a program a gyermekek és családjaik életére, merül-e fel bármiféle probléma a program működése, illetve, hogy lesz –e valamilyen pozitív hatása a gyermekek későbbi életére nézve? Vizsgálataim eredményei a következők: Mivel, a székelyi gyermekek közel 100%-a küzd valamilyen hátrányos helyzettel, így a program szinte elengedhetetlenül szükséges. A gyermekek látványosan fejlődnek az egyéni nevelésnek és a program kínálta rengeteg lehetőségnek köszönhetően. A program megvalósításában szakmai nehézségek nem merülnek fel. Mivel a program egy hosszú távú beruházás, így az, hogy a gyermekek későbbi életére nézve lesz-e valamilyen hatással, csak évek múlva derül ki.41huNevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 2.5 Magyarországhátrányos helyzethalmozottan hátrányos helyzetszegénységkisebbségóvodai nevelésprevencióintegrációHátrányos és veszélyeztetett helyzetű gyermekek és az őket célzó komplex integrációs és prevenciós programokDEENK Témalista::Társadalomtudományok