Fenyő , ImreSipos , Viktória Ivett2025-06-112025-06-112025-04-07https://hdl.handle.net/2437/391309A dolgozat a diszkrimináció kérdéskörét vizsgálja a bölcsődei nevelés intézményi gyakorlatában, különös tekintettel az inkluzív pedagógia alapelveinek érvényesülésére és a gyermekjogok védelmére. A kutatás célja feltárni, hogy a kisgyermekkori nevelés mindennapi folyamatai milyen mértékben tükrözik az elfogadás és befogadás értékeit, valamint hogyan jelennek meg a társadalmi és kulturális különbségekhez való viszonyulás a kisgyermeknevelők attitűdjeiben és pedagógiai döntéseiben. A kvalitatív módszertani keretben megvalósuló empirikus vizsgálat félig strukturált interjúk segítségével valósult meg, amelyek során csecsemő- és kisgyermeknevelő szakos hallgatók osztották meg gyakorlati tapasztalataikat különböző társadalmi és intézményi kontextusokból. A dolgozat külön figyelmet szentel azoknak a nevelési helyzeteknek, amelyekben a gyermekek eltérő társadalmi, kulturális vagy egészségügyi jellemzői befolyásolják a nevelői magatartást, és amelyek így, akár implicit módon a diszkrimináció terepeivé válhatnak. Az elméleti háttér a diszkrimináció különböző típusainak értelmezésére, valamint a szocializáció és társadalmi attitűdformálás mechanizmusaira fókuszál. A kutatás célja, hogy hozzájáruljon a szakmai önreflexió mélyítéséhez és az inkluzív nevelési gyakorlatok tudatosabb alkalmazásához, megerősítve a bölcsődék szerepét mint értékközvetítő, társadalmi befogadást elősegítő intézmények.67huBölcsődei nevelés-gondozásNevelői attitűdA család és az intézmény kapcsolataInklúzív-hátránycsökkentő pedagógiaDiszkrimináció jelensége kisgyermekkorbanHow discrimination manifests in early childhoodNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.