Ceglédi, TímeaBiró, Barbara2023-04-112023-04-112023https://hdl.handle.net/2437/349081Kutatás témájául részben személyes indíttatásból választottam egy Romániában népszerű alternatív oktatási forma, a Step by Step tudományos igényű vizsgálatát. A vizsgált alternatívát amerikai kutatók fejlesztették ki, 1994-ben Head Start néven indult el útjára Romániában, ami 1995-ben vette fel a több országban is ismert és használt Step by Step nevet. Célunk megismertetni a határon túl alkalmazott alternatív oktatási formát, kiemelve a tanítói motivációt, nyelvi kódokat és szülői bevonódást. Kutatásunk során megnéztük, milyen mintázatok fedezhetők fel a Step by Step -et választó pedagógusok motivációiban, majd a kutatott alternatív oktatási forma eszközét, a mesélőszék, hatását vizsgáltuk. A dolgozat harmadik fő témája a szülői bevonódás, ahol az Epstein által megfogalmazott hat bevonódási formát hasonlítottuk össze a Step by Step szülő – pedagógus kapcsolattartás jellemzőivel. Step by Step alternatív oktatási formával dolgozó pedagógus válaszait vizsgáltuk kvalitatív módszerrel. Kutatásunkban típus- és témaanalízis is megtalálható. A tapasztalatok alapján, elmondható, hogy külső és belső motiváció is befolyásolta a Step by Step-et választó pedagógusok döntését: 4 – 7 arányban a külső motiváció nyert. A pedagógusok válaszaiból kiderült, hogy a mesélőszék több területen is a jótékony hatást eredményez a gyermekre, például fejleszti a kifejezőképességet. Az Epstein-i bevonódási formákat vizsgálva, kijelenthető, hogy mind a hat forma jelen van a kutatott alternatívában, legjelentősebben viszont a kommunikáció. Dolgozatunk legfőbb célja, hogy a különböző fejezetek, kutatási kérdések, „állomások” lehetővé tegyék a Step by Step alternatív oktatási forma átfogó megismerését. Az itt bemutatott elméleti háttér és empirikus eredmények – reményeink szerint – fontos adalékkal szolgálhatnak a kutatói közösségnek, hiszen Magyarországon egy kevésbé ismert alternatíváról van szó.64huStep by Stepalternatív pedagógiamotivációnyelvi kódokszülői bevonódásHatártalan lépések egy alternatív pedagógia nyomábanPedagógus motiváció, nyelvi kódok és szülői bevonódás egy partiumi magyar nyelvű Step by Step alternatív iskolábanDEENK Témalista::NeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.