Tóth, Norbert2021-06-292021-06-292019-03-29Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, Vol. 5 No. 1 (2019) , 83-87https://hdl.handle.net/2437/319277Present paper focuses on the social inequalities that are mainly manifested in the educational system. Therefore, I aim at reflecting on the sociological definitions that codify the subject in a theoretical context. The theoretical background of the study comprises the subsequent notions: equality and equity, inclusive society and education, bicultural socialization, and the relation between social mobility and school.A tanulmány azon társadalmi egyenlőtlenségekkel foglalkozik, amelyek elsősorban az oktatási rendszerben manifesztálódnak. Ennek értelmében a dolgozat arra vállalkozik, hogy azokat a szociológiai fogalmakat járja körül, amelyek a témát elméleti kontextusba ágyazzák. A tanulmány elméleti vázát a következő főbb terminológiák képezik: esélyegyenlőség és méltányosság, inkluzív társadalom és oktatás, bikulturális szocializáció, valamint a társadalmi mobilitás és az iskola relációja.application/pdfeducationequalityinclusionsocializationoktatásinklúziószocializációINTERPRETATION OF THE MOST IMPORTANT NOTIONS OF SOCIAL INEQUALITIES OVERT IN THE EDUCATIONAL SYSTEMfolyóiratcikkOpen AccessNorbert Tóthhttps://doi.org/10.18458/KB.2019.1.83Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat15Különleges Bánásmód2498-5368