Oravecz, AdriennBorsodi, Csilla Noémi2021-08-122021-08-122017-03-30Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, Vol. 3 No. 1 (2017) , 39-50https://hdl.handle.net/2437/321145   The writers of this study will use the expression ‘disadvantaged’ in a broader sense. The first part of the study deals with teachers and teacher trainees who are in a disadvantaged position because they have got a physical disability. Structured interviews were made with 8 persons. The interviews focused on their educational experiences and also their experiences in the labor market. The key question of the interviews was whether the interviewees had experienced negative discrimination or not. The other part of the study written by Noémi Csilla Borsodi deals with teachers who are in a disadvantaged position because they are working in a vocational school. Many times, a lot of people have written about pedagogical success, its determination, and the grouping of its indicators. First, pedagogical success will be discussed from a different perspective, then the working conditions at a vocational school will be mentioned. Furthermore, the reasons for why the traditional concept cannot be ’substitute’ into the ’equation of success’ for vocational school. Finally, some good practices will be shown that could help motivate students.   Ebben a tanulmányban a szerzők tágan értelmezik a hátrányos helyzetet. A tanulmány első része olyan tanárokkal és tanárjelöltekkel foglalkozik akik fogyatékosságuk miatt hátrányos helyzetűek. A kutatás során 8 strukturális interjú készült. Az interjúk kulcskérdése az volt, hogy az alanyok részesültek-e negatív diszkriminációban az oktatás és a munka világában. A tanulmány második része a szakiskolai tanárokkal foglalkozik. A pedagógiai siker értelmezése új nézőpontból lesz bemutatva, továbbá annak okait tárgyalja a szerző, hogy a hagyományos siker értelmezés miért nem illik a szakiskolai környezetbe.  Végül néhány a szakiskolában használt jó gyakorlat kerül bemutatásra.application/pdfTeachers with disabilityvocational school teacher of general subjectpedagogical successdrop-outFogyatékkal élő tanárokSzakiskolai közismereti tanárokPedagógiai sikerKiégésTEACHERS IN A DISADVANTAGED POSITIONfolyóiratcikkOpen AccessOravecz Adrienn, Borsodi Csilla Noémihttps://doi.org/10.18458/KB.2017.1.39Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat13Különleges Bánásmód2498-5368