Bihari, IldikóSelmeci, Rita2018-01-032018-01-032017-11-30http://hdl.handle.net/2437/246779A szakdolgozatom témájának alanyai a hátrányos helyzetű gyermekek és az őket célzó továbbtanulást segítő programok. Empirikus vizsgálatomhoz, a hátrányos helyzetű tanulók iskolai eredményességét és tehetséggondozását támogató Arany János Tehetséggondozó Programot választottam. A szakdolgozat megírása során az alábbi kérdések merültek fel bennem: mely tényezők befolyásolják a gyerekek iskolai teljesítményét, a szülők iskolai végzettsége, munka-erőpiaci státusza befolyásolja-e gyermekeik jövőképét, kit tekinthetünk hátrányos helyzetű diáknak. Azt feltételezem, hogy a szocioökonómiai státus kihat a gyermekek későbbi életére, továbbtanulási lehetőségeire, illetve, hogy a szülői segítség és az iskolai teljesítmény jól korrelál egymással. A dolgozatom három fő egységre tagolódik. Az első fejezetben a családi háttér szerepéről és jelentőségéről írok, illetve, hogy a családi háttér és az iskola hogyan hat a tanulási teljesítményre. A második fejezetben az oktatási hátrányokat csökkentő programok ismertetésre kerül sor, mint például a tanoda program, második esély programok (KID, tranzitprogram), és az Arany János Tehetséggondozó Program. A harmadik fejezetben az Arany János Tehetséggondozó Programban résztvevő diákok körében végzett empirikus vizsgálatom eredményeit mutatom be.49huhátrányos helyzetiskolai eredményességhátránykompenzáló programokA hátrányos helyzetű gyermekek továbbtanulását segítő programokDEENK Témalista::Társadalomtudományok