Furkó, Bálint PéterKoczogh, Helga Vanda2012-11-202012-11-2020122012-11-20http://hdl.handle.net/2437/152161Az értekezés fő célja a mindennapi interakciókban megjelenő verbális egyet nem értés szociopragmatikai vizsgálata a Debreceni Egyetem hallgatóinak körében. A disszertáció arra keresi a választ, hogy milyen hatást gyakorol a társadalmi nem és a szociális távolság az egyet nem értés verbális kifejezésére és az egyet nem értési stratégiák alkalmazására. A szerző számos egyet nem értési stratégiát, előszekvenciát és pragmatikai erő módosítót azonosít, melyek az egyet nem értés kifejezésére szolgálnak az egyetemi hallgatók körében. A szerző rávilágít arra, hogy mind a beszélő neme, mind pedig a köztük lévő társadalmi távolság nagymértékben befolyásolja az egyet nem értés kifejezésének gyakoriságát és nyelvi megvalósulási formáját egyaránt.The aim of this dissertation is threefold: (1) to examine verbal disagreement as it is accomplished linguistically in the mixed-sex conversations of Hungarian undergraduate students, (2) to map the functional spectrum of disagreements occurring in the data, and (3) to determine the effects of the variables of gender and social distance on the expression of verbal disagreement. The author identifies several disagreement strategies, pre-sequences and pragmatic force modifiers that are employed by Hungarian undergraduates to convey disagreement. The author argues that both gender and social distance have a vital impact on the rate of disagreements as well as the linguistic expression of opposition.219enegyet nem értésdisagreementtársadalmi nemgendertársadalmi távolságsocial distanceudvariasság/udvariatlanságim/politenessThe Effects of Gender and Social Distance on the Expression of Verbal Disagreement Employed by Hungarian Undergraduate StudentsA társadalmi nem és társadalmi távolság hatásai a magyar egyetemi hallgatók verbális egyet nem értésének kifejezéséreNyelvtudományokBölcsészettudományok