Nagygyőryné Kerti , IbolyaSári-Bíró, Bianka2025-06-112025-06-112025https://hdl.handle.net/2437/391374Napjaink társadalmában egyre nagyobb hangsúly helyeződik a hátrányos helyzetű csoportok minél hatékonyabb társadalmi integrációjára, az esélyegyenlőségi törekvésekre. Ebbe a csoportba tartoznak többek között a fogyatékosságban érintett személyek is, akiknek eredményes befogadása érdekében az utóbbi évtizedekben számos pozitív intézkedés született. A szakdolgozat az integrációs folyamatok megvalósulását vizsgálja az óvodai együttnevelés színterén. Fontos, hogy már ebben a szakaszban is vizsgáljuk a jogszabályok és általánosságban elfogadott elvek teljesülési körülményeit, hiszen a gyermekek fejlődése szempontjából ez egy rendkívül szenzitív szakasz. Ekkor kerül sor az iskolai tanuláshoz szükséges alapismeretek, képességek és készségek elsajátítására, illetve ez a szocializáció egyik legkorábbi fázisa. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy az integráló csoportokban dolgozó szakemberek minden segítséget megkapjanak a sajátos nevelési igényű gyermekek hatékony együttneveléséhez, illetve a szülőkkel való kapcsolattartáshoz és együttműködéshez.48huóvodai nevelésintegrált nevelés-oktatássajátos nevelési igényAz integrált nevelés-oktatás hatékonyságát befolyásoló tényezők vizsgálata az óvodai nevelés folyamatábanNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.