Takács-Miklósi , MártaHogea-László, Szilvia2025-06-262025-06-262025-04-10https://hdl.handle.net/2437/394615A szakdolgozatom az oktatás és képzés szerepét vizsgálja a magyar büntetés-végrehajtási rendszerben, kiemelve ezek hatását a fogvatartottak társadalmi visszailleszkedésére és személyes fejlődésére. A kutatás célja annak feltérképezése, hogy az oktatási programok. miként segíthetik a fogvatartottakat a szabadulás utáni újrakezdésben, valamint milyen akadályok nehezítik e programok sikerességét. A dolgozat szakirodalmi áttekintés és nemzetközi példák elemzése révén mutatja be, hogy az oktatás csökkenti a bűnismétlés kockázatát és javítja a munkaerőpiaci esélyeket. A magyar rendszer történeti fejlődését is tárgyalja, hangsúlyozva a nevelési célok előtérbe kerülését. Az eredmények szerint az oktatás kulcsfontosságú a reintegrációban, azonban a korlátozott képzési kínálat, a börtönkörnyezet adottságai és a motiváció hiánya jelentős kihívásokat jelent. A kutatás arra a következtetésre jut, hogy a programok fejlesztése, a nemzetközi tapasztalatok átvétele és az infrastrukturális feltételek javítása elengedhetetlen a hosszú távú sikerhez, ami nemcsak a fogvatartottak, hanem a társadalom javát is szolgálja a közbiztonság növelésével.24 oldalhubüntetés-végrehajtás, oktatás, reintegráció, bűnismétlés, személyes fejlődésOktatás, képzés szerepe a büntetés-végrehajtásban MagyarországonNeveléstudomány::FelnőttnevelésJogtudomány::KriminológiaHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.