Rácz, AndreaSzemán, Szabina2013-05-152013-05-1520132013-05-15http://hdl.handle.net/2437/168265A dolgozatomban felvázoltam, hogy az oktatásban változások szükségesek, és azokra milyen megoldásmódok alakultak ki, a szakdolgozatom záró szakaszában választ kívánok adni arra, hogy valóban az iskolai szociális munka jelentené-e a megoldást az oktatási intézményekben jelentkező problémák kezelésében. Érdemi változás elfogadó, befogadó nézetek hiányában lehetetlen. A kutatásom során a civil szervezetek által tanúsított együttműködési készség hiánya nagymértékben determinálja az iskolai szociális munka elterjedésének sikerességét. A szakdolgozatomban ismertetem az iskolák demokratikus szemléletében tett kísérleteket a beágyazott oktatási rendszer megdöntése érdekében. A tanulmányok, illetve a kutatásom során úgy tűnik, az állam szerepvállalását figyelmen kívül hagyva lehetséges bármiféle szemléletváltást elérni. A folyamat viszont lassú, és kis léptékekben képes megvalósulni. A hazánkban tapasztalható helyzet nem egyedi, Angliában is vannak problémás gyerekek, viszont ott úgy gondolják speciális szükségleteikhez, kiképzett szakemberekre van szükség. A nemzetközi viszonyok tekintetében az amerikai oktatást mutattam be, ott a szélsőségek uralják az oktatást, vannak iskolák, ahol a mai napig alkalmaznak testi fenyítést, míg az ország más részein a minden gondot megoldó superman helyett az állampolgári összefogást sürgetik a gyermekek iránt érzett felelősségvállalás érdekében.50huoktatásiskolai szociális munkaIskolai szociális munka a gyakorlatbanDEENK Témalista::Társadalomtudományok::Szociológia