Néma, Judit Eszter2024-07-222024-07-222023-05-31Acta Medicinae et Sociologica, Évf. 14 szám 36 (2023) , 88-1072062-0284https://hdl.handle.net/2437/375915This study exemines the family literacy narratives in perspective of reading sociology, based on parental reading beliefs in rural context (Praid, Harghita county). In this analysed region access of cultural abilities represents a barrier in family literacy practicies, thus the main aim of this research is to present high educated mothers’ opportunities on behalf of emergent literacy development in rural home literacy environment. The current study is based on 10 semi-structured interviews focusing on benefits of reading in early childhood literacy development.Jelen olvasássszociológiai tanulmány rurális közegben élő diplomás anyákkal folytatott 10 félig strukturált interjúra épülő vizsgálat eredményeit foglalja össze, melyben az interjúalanyok napjaink gyereknevelési kihívásaiban pozicionálják az olvasás funkcióját . A témában végzett kutatások alátámasztják, hogy jelentős szerepe van a szülőnek a kulturális tőke átadásában, a gyerek olvasóvá nevelésének folyamatában. A rurális kontextusban (Parajd, Hargita megye) érvényesülő családi literáció s attitűdök azonosítását ekképpen a családi literációs környezet (home literacy environment - HLE) faktorain keresztül célozom meg bemutatni – módszertanilag a szülői olvasói vélemények, attitűdök (parental reading beliefs - PRB) tartalomelemzéssel történő feltárásával megragadva.application/pdffamily literacyhome literacy environment (HLE)parental reading beliefs (PRB)parent-child shared readingcsaládi literációcsaládi literációs környezetszülői olvasói meggyőződésekdiplomás anyák a ruralitásbanolvasás funkcióiAz olvasás funkciójának narratívái rurális családi literációs kontextusban - Szülői olvasói attitűdkutatásfolyóiratcikkOpen AccessActa Medicinae et Sociologicahttps://doi.org/10.19055/ams.2023.05/31/4Acta Medicinae et Sociologica36142559-866X