Dr. Demeter-Karászi, ZsuzsannaBalogh, Ágnes2025-06-232025-06-232025-04-28https://hdl.handle.net/2437/394326Szakdolgozatom témája az oktatási intézményekben kialakult kommunikáció minőségének hatása az új pedagógusok beilleszkedésére. Célul tűztem ki, hogy választ találjak azon kérdésekre, hogy az intézményi kommunikáció milyen mértékben befolyásolja a kezdő pedagógusok beilleszkedésének folyamatát, valamint, hogy a kezdő pedagógusok mennyire tartják fontosnak a mentorálás rendszerét. A szakdolgozat elméleti háttere kiemelt figyelmet fordít az oktatási intézmények szervezeti kultúrájára, az intézményi kommunikáció sajátosságaira, valamint a mentorálási és támogatási rendszerek jelentőségére vonatkozó hazai és nemzetközi elméleti megközelítésekre és kutatási eredményekre. A dolgozat empirikus szakaszában félig strukturált interjúk készültek egy adott oktatási intézményben dolgozó pályakezdő pedagógusokkal. Az interjúk kvalitatív tartalomelemzése révén olyan tapasztalatok és nézőpontok rajzolódtak ki, amelyek árnyalt képet adnak a pályakezdés kihívásairól. Az eredmények azt mutatják, hogy a vizsgálatban részt vevő pedagógusok beilleszkedési folyamata szempontjából nem az információ mennyisége vagy minősége bizonyult meghatározónak, hanem sokkal inkább a mentorálási rendszer jelenléte és minősége. A mentor személye, hozzáállása és támogatása kulcsszerepet játszott a kezdeti időszak nehézségeinek kezelésében. A kutatás eredményei hozzájárulhatnak olyan intézményi gyakorlatok kidolgozásához és bevezetéséhez, amelyek hatékonyan támogatják a kezdő pedagógusok beilleszkedését, ezáltal hozzájárulva szakmai fejlődésükhöz és a pályán maradásukhoz.34 oldalhupályakezdő pedagógus, intézményi kommunikáció, beilleszkedés, mentorálásINTÉZMÉNYI KOMMUNIKÁCIÓ AZ ÚJ PEDAGÓGUSOK BEILLESZKEDÉSÉNEK TÁMOGATÁSÁRA – ESETTANULMÁY EGY ISKOLA PÉLDÁJÁN KERESZTÜLNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.