2008-11-172008-11-179631640108http://hdl.handle.net/2437/14142A gondolkodás fejlesztése a megismerés, az értelmes tanulás és az elsajátított ismeretek hasznosíthatóságának fontos kritériuma. Bár a tantervi követelményekben régóta szerepelnek a gondolkodás fejlesztésre utaló elvárások a tantárgyak tanításában, az iskolák napi tanítási gyakorlata terén mégis kevés változás történt. A modernizációs törekvések mevalósulását segíthetik azok a programok, amelyek - a tanulók tantárgyi tartalmon végzett tevékenységeire építve - a megtanítandó tartalmat a fejlesztendő képességekkel egységben kezelik. E kötet a gondolkodás magasabb szervezettségű formáinak alapját képező analógiás gondolkodás fejlesztésére fókuszál. Az analógiák és az analógiás gondolkodás kognitív pszichológiai és pedagógiai szempontú leírása után egy olyan fejlesztő programot mutat be, amely e gondolkodás összetevőinek biológia tantárgyi tartalamon keresztül történő fejlesztését, a biológiai fogalmak megértésen alapuló elsajátítását tűzte ki célul. A fejlesztő program hatékonyságának vizsgálata igazolta, hogy a 13-14 éves tanulók analógiás gondolkodása és biológiatudása normál osztálytermi környezetben fejleszthető, bár a beavatkozással előidézhető fejlődés mértékét több tényező (pl. a tanulók neme, előzetes tudása) is befolyásolja.9631640108http://webpac.lib.unideb.hu:8082/WebPac/CorvinaWeb?action=cclfind&resultview=long&ccltext=idno+bibDEK00577387bibDEK00577387