Bányai, Orsolya2021-06-302021-06-302012-05-06Pro Futuro, Évf. 2 szám 1 (2012) , 23-342063-1987https://hdl.handle.net/2437/319514This article analyses and criticises regulation of the European Union (hereinafter: EU) in the field of energy consumption of road transport sector from ecological point of view. Three main regulatory tools are in the focus: EU CO2 -emissions requirements, energy efficiency labelling of vehicles and passenger car related taxes (Annual Circulation Taxes, Registration Tax). Changes are proposed in order to develop the efficiency of this EU level regulation.Az energiahatékonyság és energiatakarékosság ösztönzése kiemelt fontosságú az Európai Unió energiapolitikájában. Az energiafelhasználást tekintve az egyes ágazatok közül a közlekedési szektor növekszik a legdinamikusabban, amely így az üvegházhatást okozó gázok leggyorsabban növekvő forrása is egyben. E területen is – akárcsak a klímavédelem egészében – a hatékony szabályozás csak a legkülönfélébb eszközök együttes alkalmazásával biztosítható. Az alábbiakban a személygépkocsikra vonatkozó, általam legfontosabbnak ítélt, kereslet- és kínálatbefolyásoló eszközöket vizsgálom meg az uniós szabályozás szintjén. Idetartoznak egyrészt a fogyasztóknak nyújtott tájékoztatás, a gépjárművek adóztatásának harmonizációja, másrészt pedig a személygépkocsik maximális fajlagos CO2 -kibocsátására vonatkozó követelmények. Célom egyrészt ismertetni a legalapvetőbb előírásokat (már ez a megközelítés is hiányzik a magyar szakirodalomból), másrészt értékelni a hatályos szabályozást. A meghatározó értékelési szempont, hogy vajon az európai szintű szabályozás alkalmas-e a közúti közlekedés energiafelhasználását stabilizálni és hosszú távra is kihatóan csökkenteni.application/pdfEurópai Unióközúti közlekedésenergiahatékonyságenergiatakarékosságkörnyezetvédelemEuropean Unionroad trafficenergy efficiencyenvironmental protectionfenékkel két nyeregben?folyóiratcikkOpen Accesshttps://doi.org/10.26521/Profuturo/2012/1/3719Pro Futuro12Profuturo2063-2754