Dr. Felföldi, JánosPapp, András2012-01-022012-01-0220112012-01-02http://hdl.handle.net/2437/120249A magyar gazdaságban a zöldség és gyümölcstermesztés sokoldalú szerepet tölt be. Hazánk természeti adottságai és termesztési hagyományaink lehetőséget adnak a jó minőségű termék előállítására, amelyekkel a hazai fogyasztók igényeinek a kielégítését és a nemzetközi piacokon való megjelenést is elérhetjük. Az elmúlt két évtized gazdasági és piaci mutatói jól mutatják, hogy a zöldség és gyümölcstermesztésnek teljesen átalakított áruszerkezettel és nagyon szoros piaci versenyben kell helytállnia a hazai és nemzetközi piacokon. Ezen időszakban a magyar gazdaságra nagy hatással volt a rendszerváltás, az ország Európai Unióhoz való csatlakozása, a gazdasági világválság és meg kell említeni a fogyasztói igények változását is. Ennek tudatában, Magyarországnak a zöldség és gyümölcstermesztési ágazatban célirányos fejlesztéseket kell végrehajtania, annak érdekében, hogy kihasználja természeti adottságait és termesztési hagyományait. Ezen fejlesztéseknek érintenie kell az ágazat minden egyes pontját, a termesztéstől a feldolgozáson keresztül az értékesítésig. A fent említett fejlesztési irányokat támogatja a FruitVeb Magyar Zöldség- Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. A szervezet 2006-ban egy 7 éves programot készített, melyben megfogalmazta ágazatfejlesztési javaslatait. A program a következő területeket érinti:  Gyümölcstermesztés  Marketing A fejlesztések célja a termesztés optimalizálása lenne, aminek eredményeképpen a piaci igényeknek megfelelő termékkínálatot tudnánk kialakítani, a termelési költségek minimalizálása mellett. Ez a gyümölcstermesztés fajtaszerkezetének átalakítását illetve a termesztési technológia módosítását, teljes átalakítását jelenti. A gazdaságtalan ültetvények kivágását (jellemzőek az almaültetvényekre), öntözési technológia alkalmazása, amellyel nagyobb mértékben biztosítható az elvárt mennyiségű és minőségű termés, illetve a termőhely specifikus termesztés alkalmazása. Mindezek együttes megvalósítása esetén a magyar gyümölcstermesztést eddig jellemző negatívumok csökkenhetnek és egy megbízható termékkínálatú, magas minőségi színvonalat képviselő ágazatot tudhatunk a magunkévá. A másik terület, amit kiemelnék a marketing, amely a termelő és a fogyasztó szempontjából is nagyon fontos tényező. A marketing tevékenységekről itt nem beszélnék (későbbiekben részletesen tárgyalom az irodalmi áttekintésben), de röviden bemutatok egy programot, amit a FruitVeb Zöldség- Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács honosított meg hazánkban. Ez a program a 90-es évek második felében indult el az Egyesült Államokból és a „5 a Day” néven terjedt el. A programot, mint marketing tevékenység indították el, a zöldségek és gyümölcsök emberi szervezetre gyakorolt pozitív hatásait kihasználva. Tehát ezeknek a termékeknek az egészségességével növelve a fogyasztást. Így két célt valósítottak meg egy program keretében, mégpedig a nemzetgazdaságit és a népegészségügyit. Nálunk már nem „5 a Day” néven, hanem „Egyen zöldséget-gyümölcsöt naponta 3x3 félét az egészségért” címen. Dolgozatomban marketingkutatást végeztem, melynek módszeréül a kérdőíves adatgyűjtést választottam. Célkitűzéseim: • Kérdőíves megkérdezés alapján jellemezni a friss gyümölcs fogyasztási szokásait. • Kiemelten vizsgálni a friss meggy beszerzését, fogyasztását, fogyasztás növelő marketing eszközök lehetőségét és a vásárlást befolyásoló gyümölcs tulajdonságok elemzését. • A fogyasztás egyes tényezői közötti összefüggések vizsgálata. Az elvégzett vizsgálatok után a kiértékelt adatokból következtetéseket vontam le, melyből azt a javaslatot tettem, hogy: a zöldség és gyümölcstermesztési ágazatnak a jelentősége vitathatatlan, de a piacok megtartása és bővítése érdekében a marketingkutatás elengedhetetlen. Ezen elemzések nélkül a fogyasztói igények változása nem követhető oly mértékben, hogy a szükségletek kielégítése minél teljesebb legyen. Tehát a piac kínálatát kialakító egységeknek (kereskedők, boltok, üzletláncok) igenis tőkét kell a kutatásba fektetni, hogy tevékenységüket változatlan színvonalon folytatni tudják.59huGyümölcsfogyasztásmarketingA gyümölcsfogyasztás tényezőinek a vizsgálata, kérdőíves megkérdezés alapjánBased on the examination of the factors of the fruit consumption, questionnaire askingDEENK Témalista::Mezőgazdaságtudomány