Csoba , JuditHajdufi, OrsolyaÁbrahám , Katalin2025-06-202025-06-202025-04-11https://hdl.handle.net/2437/394008A felnőttképzési politikáknak a tanulásba való bekapcsolódás, valamint a tanulással járó előnyök terén tapasztalható egyenlőtlenségek megértésén kell alapulniuk, továbbá azon, hogy a felnőttek miért nem vesznek részt képzésben. Ennek érdekében, az akadályozó tényezők puszta felismerésen túl, ezeket meg is kell szüntetni, hogy többé ne adjanak okot a felnőtteknek a képzésből való kimaradásra. A cikk célja, hogy mélyebbre ásson annak megértésében, hogy mi készteti a felnőtteket a tanulás választására. Ennek érdekében a felnőttkori tanulás képességszemléleti perspektívába helyezésével kerül sor annak vizsgálatára, hogy a felnőtteknek van-e szabadságuk a tanulás értékelésében, és ezt a szabadságot hatékonyan tudják-e a tanulásra fordítani. Ez a konceptuális keret középpontba helyez bizonyos fogalmakat, mint a „saját ügyeink tevékeny előmozdításának lehetősége”, „átváltási tényezők” és a „tanulás előnyei”, melyek további vizsgálata narratív irodalomáttekintéssel történt 109 tanulmány elemzésén keresztül. E fogalmak és kölcsönhatásaik feltárása egy konceptuális modell meghatározását eredményezte, új perspektívákat nyitva annak értékelésére, hogy vajon a felnőttek egyenlő esélyekkel rendelkeznek-e arra, hogy értékeljék a felnőttkori tanulást, és hogy szándékukat tényleges tanulássá alakítsák. Ez a modell megalapozza azokat a jövőbeli empirikus vizsgálatokat, amelyek célja a felnőttek tanulásban való részvételének, illetve abból való kimaradásának megértése, amelyek a politikai döntéshozók számára jobb meglátásokat és eszközöket biztosíthatnak a felnőttek tanulásra való ösztönzéshez szükséges beavatkozások kidolgozásához.20huFelnőttkori tanulás, képességszemlélet, önmenedzsment, átváltás, a felnőttkori tanulás előnyei, tanulási aspirációkSimon Broek – Josje Van Der Linden – Maria Anna Catharina Theresia Kuijpers – Judith Hilde Semeijn: What makes adults choose to learn: Factors that stimulate or prevent adults from learning című cikkének fordításaTársadalomtudományokHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.