Szabó-Rétháti, CsillaPapp, Vanda2023-04-182023-04-182023-04-18https://hdl.handle.net/2437/349963A dolgozat a nyelvi késés valamint a megkésett mozgásfejlődés témakörét tárgyalja a 2,5-6 éves korosztály körében. A kisbabák egészen pici kortól képesek kapcsolatot kialakítani a körülöttük lévő személyekkel, azonban kezdetben náluk ez még a nonverbális kommunikáció által valósul meg. Amennyiben a beszéd ,,virágzani” kezd kitárul a világ a gyermek előtt és azt mondhatjuk egy módfelett komplex, bonyolult képesség birtokába kerül. Ezen túlmenően a gyermek életében felbukkan a világ felfedezésének ugyancsak elengedhetetlen komponense, vagyis a mozgás. A dolgozat elméleti egysége részletekbe menő tájékoztatást nyújt a két terület normál életkori sajátosságairól, továbbá bővebb információkat tudhatunk meg a szülők fontosságáról, valamint a szakemberek bevonásának jelentőségéről. Mindemellett előkerülnek az atipikus fejlődési mintázatok, tisztázásra kerülnek a felvetődő tünetek, terápiás módszerek, a szülői teendők, valamint a két terület közötti kapcsolat ismertetése. A szakdolgozat második egysége betekintést enged a beszéd- és mozgásfejlődést körülhatároló kérdéskörök bemutatásába, a következő szegmenseket érintve: a tünetek sokszínűsége, változások részletezése, szakemberek fontosságának kihangsúlyozása, családi környezetben való előfordulás megfigyelése, valamint a szakemberek által felhasznált és az otthoni eszköztár fejtegetése.55hunyelvi késésmegkésett mozgásfejlődésMegkésett beszéd- és mozgásfejlődés kapcsolataDEENK Témalista::Neveléstudomány