Kerekes, NoémiSomogyi, Ildikó2011-05-092011-05-0920112011-05-09http://hdl.handle.net/2437/105961Kutatásom céljául azt tűztem ki, hogy megvizsgáljam a társas kapcsolatokat, valamint az iskolai szociális munka jelentőségét napjainkban. A vizsgálatomat egy olyan általános iskolában végeztem, ahol az iskolai szociális munkás feladatát egy gyermek- és ifjúságvédelmi felelős látja el a szükségesnél lényegesen kevesebb óraszámban. A vizsgált osztályközösségben három alkalommal szociometriai felmérést végeztem, melynek segítségével föltérképeztem a közösség társas kapcsolatait. Ez a mérés érdekes képet mutatott, annál is inkább, mivel a közösség szerkezete közben megváltozott. Továbbá a vizsgálatokat kiegészítettem a teljesítménymotiváció és a testvérek születési sorrendjének vizsgálatával is, melynek segítségével még több következtetést vonhattam le az általam vizsgált közösség tagjairól, az általuk kialakított kapcsolati hálóról, ennek ok-okozati összefüggéseiről. A kutatás rámutatott arra, hogy milyen fontos az oktatási-nevelési intézményekben az iskolai szociális munkás jelenléte, továbbá az általam alkalmazott vizsgálati módszerek segítségével a vizsgált osztályközösségről olyan információkat nyerhettünk, amely hozzájárult a kapcsolati hálók76hutársas kapcsolatokiskolai szociális munkatöbbszempontú szociometriakapcsolati hálócentrális-marginális elhelyezkedésklikkesedésteljesítménymotivációsikerorientációkudarckerüléstestvérek születési sorrendjeTársas kapcsolatok és az iskolai szociális munka jelentősége a szociometria szemszögébőlDEENK Témalista::Társadalomtudományok::Szociológia