Fehér, AndrásAlbert, Zsófi2022-10-232022-10-232022https://hdl.handle.net/2437/337925A mindennapi étkezéseink során jelentős szerepet tölt be a tej, illetve az abból készült termékek fogyasztása. Azonban a tej fogyasztásához kapcsolódó panaszok és a gyorsan terjedő világtrendek (veganizmus, etikus állattartás, fenntarthatóság) a helyettesítésére alkalmas italok térnyerését idézték elő. A növényi tejhelyettesítő italok mára már szinte az összes bolt polcain megtalálhatóak, alternatívát nyújtva ezáltal számos fogyasztónak. Kutatómunkám célkitűzései között szerepelt a növényi italok megítélésének felmérése egészségtudatossági szempontból, a fogyasztás gyakoriságának meghatározása, a vásárlást befolyásoló tényezők feltérképezése, valamint a márkapreferenciák okainak vizsgálta. A céljaim elérése érdekében részletes szekunder kutatást végeztem a téma legjelentősebb területeit érintve mind hazai, mind nemzetközi forrásokat felhasználva. Primer kutatásom során kvalitatív és kvantitatív módszereket egyaránt alkalmaztam. Szakértői interjút készítettem egy, a szakmájában elismert dietetikussal, majd kérdőíves megkérdezés keretein belül felmértem a fogyasztók szokásait, attitűdjeit. Online kérdőívem kiértékelését leíró statisztikával, többek között kereszttábla-elemzéssel folytattam. Kutatásom eredményeiből megállapítható, hogy a fogyasztók túlnyomó többsége egészségesebbnek tekinti a növényi tejhelyettesítő italok fogyasztását a tehéntej fogyasztásától, mely leginkább a laktóz- és tejfehérje-mentességben rejlik. A vásárlást befolyásoló tényezők esetében az íz kiemelkedő, amely a márkapreferencia kialakulásánál is a legjelentősebb okként említhető.61hunövényi tejhelyettesítő italtejhelyettesítőfogyasztói szokásattitűdNövényi tejhelyettesítő italokkal kapcsolatos fogyasztói szokások vizsgálataAnalysis of consumer habits related to plant-based milk substitutesDEENK Témalista::KözgazdaságtudományDEENK Témalista::Közgazdaságtudomány::Marketing