Oravecz, Adrienn2023-02-212023-02-212022-12-27Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, Vol. 8 No. 4 (2022) , 43-52https://hdl.handle.net/2437/346034Our experience was that the social participation and active citizenship of young people with disabilities were low in Hungary. It was difficult to involve young people with disabilities in advocacy work at the national or EU level , because they did not recognize discrimination. The other problem was that they were not aware enough of the anti-discrimination systems that protect them. In many cases, they were skeptical about the effectiveness of anti-discrimination systems. We wished to explore and expand their knowledge of the democratic and anti-discrimination systems operating in their country (Hungary, Romania, Bulgaria, Czech Republic, and Slovakia) Central and Eastern Europe. We also wanted to increase their trust in these systems. This was one of the main pillars of the one-year Ascend program locally lead by The National Federation of Organisations of People with a Physical Disability (in short: MEOSZ) In Hungary, the main goal of the study was to examine the phenomenon of discrimination and anti-discrimination in education. In the Hungarian part of the research, we used qualitative methods (focus group interviews, mind maps) for examination.Tapasztalataink alapján alacsony a fogyatékossággal élő fiatalok aktív társadalmi részvétele. Nehéz bevonni az érintetteket az érdekvédelmi munkába nemzeti és európai szinten egyaránt. Ennek  egyik oka, hogy sokszor a fogyatékossággal élő fiatalok nem észlelik az őket érő diszkriminációt, másrészt vélhető, hogy nincsenek kellőképpen tudatában az őket védő anti-diszkriminációs rendszerekkel, rendelkezésekkel. Sok esetben nagyon szkeptikusak az anti-diszkriminációs rendszerek hatékonyságát illetően. A nemzetközi kutatás elsődleges célja,  az érintettek erre vonatkozó ismereteinek feltérképezése és tudásuk bővítése a témával kapcsolatban. További célként fogalmazódott meg, hogy a kutatás segítségével nőveljük  a kutatásba bevont személyek bizalmát a Magyarországon működő anti-diszkriminációs rendelkezésekkel kapcsolatban. Az egy éves időtartalmú Ascend projekt magyarországi részét a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége koordinálta és valósította meg. Magyarországon a diszkrimináció és anti-diszkrimináció jelenségét főleg az oktatásban vizsgáltuk. A kutatásban kvalitatív módszereket, fókuszcsoportos kikérdezést és fogalmi térképet alkalmaztunk.application/pdfactive citizenshipdiscrimination and anti-discriminationsocial participationeducationpeople with disabilitiesaktív állampolgárságdiszkrimináció és anti-diszkriminációtársadalmi részvételoktatásfogyatékosággal élő emberekASCEND PROJECT: THE HUNGARIAN RESARCH REPORT OF AN INTERNATIONAL EXAMINATIONfolyóiratcikkOpen AccessDr. Oravecz Adriennhttps://doi.org/10.18458/KB.2022.4.43Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat48Különleges Bánásmód2498-5368