Szele, Anna SzabinaNagy, Beáta Erika2022-03-312022-03-312022-03-31Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, Vol. 8 No. 1 (2022) , 109-116https://hdl.handle.net/2437/329774In Hungary, preterm birth is a common issue; approximately 8.000 infants are born preterm each year. At the Department of Pediatrics of the University of Debrecen , our Pediatric Psychology and Psychosomatic Unit work to minimize the risk of neurodevelopmental delay in children born prematurely or in other risk groups. In favour of it, we help families at both the prevention and the intervention levels. Parent education, organization of parent groups, and counselling provide us an opportunity to acquaint parents with the possibilities of using help. The chapter briefly describes the possibilities of prevention (screening tests, diagnostics) and intervention (parent group, music therapy, animal-assisted therapy, sensory integration therapy), the family implications of the COVID-19 pandemic, and the Bayley-III diagnostic and screening test, which is one of the most advanced developmental tools for early prevention. Our approach is that, in favour of healthy and balanced development, the whole family needs to get the appropriate support and care. Supporting and strengthening parental efficiency is an important step by which the parent is able to implement a method of education that takes into account the individual characteristics of the child, by which the child's adaptability, carrying capacity, and social skills develop and strengthen.  Magyarországon a koraszülés szinte népbetegségnek tekinthető jelenség, évente mintegy 8000 gyermek születik korán, vagyis a 37. gesztációs hét előtt. A Debreceni Egyetem Gyermekklinikáján a Gyermeklélektani és Pszichoszomatikus Osztályunk azért dolgozik, hogy a koraszülött vagy más egyéb rizikócsoportba tartozó gyermekek esetében a fejlődésneurológiai késés kockázatát a minimálisra csökkentsük. Ennek érdekében mind a prevenció, mind az intervenció szintjén segítjük a családok életét. A szülő edukáció, a szülőcsoportok szervezése, a nevelési tanácsadás lehetőséget nyújt számunkra abban, hogy megismertessük a szülőket a segítség igénybevételének lehetőségeivel. A fejezetben röviden ismertetjük a prevenció (szűrővizsgálatok, diagnosztika) és intervenció (szülőcsoport, zeneterápia, állat-asszisztált terápia, szenzoros érzékenyítő tréning) lehetőségeit, bemutatjuk az egyik legkorszerűbb fejlődésvizsgáló eszközt, a Bayley-III (Bayley Csecsemő és Kisgyermek Skálák, Harmadik kiadás) diagnosztikai és szűrőtesztet, valamint kitérünk a napjainkat átíró COVID-19 járványhelyzet családi vonatkozásaira. Szemléletünk alapját képezi, hogy az egészséges és kiegyensúlyozott fejlődés érdekében, a gyermek mellett fontos, hogy a család egésze is megfelelő ellátást, segítséget kapjon. A szülői hatékonyság támogatása, erősítése a szakemberek részéről fontos lépés, mellyel a szülő képes gyermeke egyéni sajátosságait figyelembe véve olyan nevelési módot megvalósítani, mely által fejlődik, erősödik a gyermek alkalmazkodóképessége, teherbírása, szociális készsége.application/pdfpreventioninterventionparent educationBayley-IIIprevencióintervenciószülő edukációBayley-IIIFIRST STEPS OF EDUCATION IN THE FAMILY – THE POSSIBILITIES OF EARLY CHILDHOOD PREVENTION AND INTERVENTION AT THE DEPARTMENT OF PEDIATRICS OF THE UNIVERSITY OF DEBRECENfolyóiratcikkOpen AccessSzele Anna Szabina , Dr. Nagy Beáta Erikahttps://doi.org/10.18458/KB.2022.1.109Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat18Különleges Bánásmód2498-5368